Vastgoed

Nog volop verzuiling in bouwprojecten zorg

De relatie tussen zorg en vastgoed is er eentje met de nodige spanning. Zeker nu ziekenhuizen harder moeten concurreren. Met alle veranderingen volgen renovaties en nieuwbouw elkaar snel op.

Investeringen die niet alleen de zorgverlening moeten verbeteren maar ook nog rendabel zijn. In de praktijk merk ik dat bouwprojecten vaak onnodig extra kosten, risico’s en vertragingen opleveren. Met beheerkosten die achteraf enorm tegenvallen. Dit kan anders en beter. Hoe? Door af te stappen van de traditionele, verzuilde aanpak. Wie durft het aan?

De meeste zorgprofessionals zijn inmiddels stevig uit hun comfortzone gejaagd. Alles moet leaner en meaner. Gek genoeg geldt dat niet voor het gros van de bouwprojecten in de zorg. Daar vindt nog keer op keer ‘de grote verzuiling’ plaats tussen architect, aannemer, installateur en overige bouwpartners. Met ieder z’n eigen contractuele belangen en agenda’s die niet noodzakelijk stroken met die van elkaar, de opdrachtgever of de kwaliteit van het eindproduct. Kortom, de ideale receptuur voor bouwrisico’s, vertragingen en budgetoverschrijdingen.

Traditionele obstakels


In de traditionele aanpak bent u als zorgbestuurder verantwoordelijk voor de coördinatie van alle partijen. Dat betekent dat u al snel verzeild raakt in gedetailleerde bouwperikelen die ontstaan door afstemmingsproblemen tussen afzonderlijke partijen.
Een ander obstakel is de gewoonte om de aannemer pas laat in het traject te betrekken. Hierdoor wordt zijn expertise niet meegenomen in het ontwerp. Met alle gemiste kansen vandien voor een soepele, snelle en betere realisatie.
Bij traditionele renovaties of nieuwbouw worden ook de onderhouds- en beheerkosten niet meegenomen. Ook dit is vreemd, aangezien de gemiddelde kostenverhouding tussen advies, bouw en exploitatie uitkomt op 1 : 6 : 100. 

Slim combineren

Op tijd geleverd binnen budget en ook nog eens 5 tot 10 procent minder exploitatiekosten met minder hoofdpijn? Dit wordt mogelijk door meerdere maatregelen slim te combineren. Het begint met de inzet van integrale contractvormen (UAV GC) waarin ontwerp, bouw, onderhoud en beheer in onderlinge samenhang zijn geïntegreerd. De expertise en verantwoordelijkheid van aannemer en overige bouwpartners wordt nu in de hele waardeketen meegenomen, van ontwerp tot beheer.

Vervolgens worden informatie en communicatie geborgd via een generieke BIM-applicatie (Bouw Informatie Model) en interactieve VDC-sessies (Virtual Design & Construct). Het proces wordt tot slot vanaf het prilste begin ‘lean’ gemanaged. De lean-methodiek optimaliseert alle processen rondom de totstandkoming van uw bouwproject waardoor alle taken en activiteiten in dienst komen te staan van slechts één centraal doel: een eindresultaat dat maximaal bijdraagt aan uw primaire proces.

Het vraagt van alle betrokkenen wel een bijzondere eigenschap: de moed om te veranderen.

joris van de ven_311

Joris van de Ven
Senior Projectmanager/Consultant Royal HaskoningDHV

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top