HRM

Medewerkers vinden het leuk om aan kwaliteit te werken

Kwaliteit, veiligheid… Pffft daar gaan we weer. Ja, dat was ook een veelgehoorde reactie toe we bij Rivas Zorggroep aankondigden dat we een nieuw kwaliteitssysteem gingen implementeren.

Voor een systeem krijg je de handen nu eenmaal niet snel op elkaar. En ‘implementeren’ klinkt ook niet echt als een wenkend perspectief voor een zorgprofessional die gewoon goed voor cliënten wil zorgen. En toch is het gelukt, die handen op elkaar. En vooral uit de mouwen. Als eerste ketenzorgorganisatie hebben we het keurmerk van Joint Commission International (JCI) behaald voor al onze negentien woonlocaties (verpleeghuizen en woonzorgcentra) én voor de thuiszorg in ons hele werkgebied. Daar zijn we trots op. Nog trotser op al die medewerkers die dat tot stand hebben gebracht.

Leuk

Wat maakt dat medewerkers kwaliteit en veiligheid wél leuk vinden? Ze hebben in de voorbereiding alle ruimte gehad hun eigen werkwijzen tegen het licht te houden, waar nodig opnieuw uniform vast te stellen en te verbeteren. Ze hebben heel veel bij elkaar in de keuken gekeken tijdens ‘tracers’, waarbij je letterlijk het spoor van de patiënt volgt. Regelmatig met elkaar meelopen op de werkvloer, observeren en doorvragen aan collega’s en cliënten. Op allerlei praktische thema’s zoals cliëntveiligheid, medicatie en infectiepreventie. Dat zorgt ervoor dat er echt inhoudelijke gesprekken ontstaan over waarom je dingen doet zoals je ze doet. En het geeft nieuwe inzichten en punten voor verbetering.

Dat is trouwens ook de manier waarop we uiteindelijk getoetst zijn voor het JCI-keurmerk. Met werkbezoeken in de praktijk waar je niet alleen vertelt waarom je werkt hoe je werkt maar het ook echt moet laten zien. Ook de mensen van JCI die langskomen voor de accreditatie komen allemaal uit de praktijk. Getoetst worden door vakgenoten geeft een extra dimensie. Je ziet dat medewerkers het dan helemaal niet erg vinden dat de lat hoog ligt, sterker nog; dat is de uitdaging. En het houdt niet op bij de accreditatie. Medewerkers hebben de smaak te pakken en gaan de komende jaren gewoon door met verbeteren met behulp van tracers.

Erkenning

En er is nog een reden waarom medewerkers een kwaliteitskeurmerk wél leuk vinden. Er is veel te doen over de kwaliteit van zorg, en terecht. Maar op verjaardagen hikt menigeen met regelmaat aan tegen de tobberige clichébeelden, terwijl ze weten dat ze zelf iedere dag bezig zijn met uitstekende mensgerichte zorg. Die negatieve verhalen ben je als professional ook wel eens zat. Dan voelt een keurmerk waarbij je getoetst bent aan meer dan duizend van de strengste internationale normen als erkenning. Daarmee maak je het verschil. Daarom blijven we bij Rivas juist in tijden van verandering en versobering investeren in kwaliteit en veiligheid en vooral in onze mensen.

Minder tobben en handen uit de mouwen! Het is leuk in de zorg.

Kees Heijblom

Bestuurder bij Rivas Zorggroep

Kees Heijblom_311

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

10 november 2015

Het zou vreemd moeten zijn dat het nieuws is dat medewerkers het leuk vinden om aan kwaliteit te werken als ze daar zelf de gelegenheid voor krijgen. Maar helaas is dat inderdaad nog steeds nieuws.

En het kan niet vaak genoeg geroepen worden!

Als iedereen in de organisatie elke dag verbeteringen kan en mag verzinnen, waar de organisatie de vormen voor aanbiedt dat die verbeteringen ook gerealiseerd worden, raakt iedereen trots en betrokken en gemotiveerd om nóg meer te verbeteren. En dan wordt het dus ook elke dag beter! Zo simpel kan het zijn. Alleen daar komen is een hele weg.

Proficiat Rivas dat jullie dat lukt!

Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

12 november 2015

Tijdens het Skipr Event gistermiddag werd de patiënt als CEO neergezet, waarbij de zorgprofessional Chief Information Officer was. Dus de eindverantwoordelijkheid van de beslissing én het gesprek ligt bij de patiënt. Wel is het het vak van de professional om dat gesprek goed te laten verlopen.

Gisteravond werd het nieuwe boek 'De Power Patiënt' van Wil Konings gepresenteerd bij Tergooi Ziekenhuizen in Hilversum. Als je dat leest vallen de schellen van je ogen: de patient is immers de specialist over haar eigen lichaam. Wil maakt in haar boek duidelijk hoe vrijwel alle patienten zich nog ondergeschikt en afhankelijk gedragen, waarmee zelfs van 'shared decision making' geen sprake is. Zij geeft aan hoe je nog een stap verder kan en moet: de patiënt beslist! Zeer de moeite om te lezen!

Jan Pieter Verweij, divisiemanager jeugdpsychiatrie en wonen, De Hoop ggz

29 januari 2016

Leuk artikel om te lezen. In onze organisatie hebben we medio 2015 onze afdeling kwaliteit moeten sluiten. In plaats daarvan zijn we aan de slag gegaan met aandachtfunctionarissen kwaliteit per afdeling (zorgmedewerkers met kwaliteit als aandachtgebied. Dit heeft ons bij de HKZ-her-certificering het compliment van de externe auditoren opgeleverd dat sinds het jaar ervoor "het eigenaarschap van het kwaliteitsmanagement op de afdeling vergroot is". Men vond de mensen op de werkvloer enthousiast bezig met het werken aan kwaliteit. Een erg leuke ervaring in een lastige tijd van bezuinigingen.

Top