BLOG

Be good and tell it

Be good and tell it

Het wordt tijd dat er sectorbreed initiatieven komen om dagelijks kleine en grote wonderen systematisch over het voetlicht te brengen. Daarnaast blijken medewerkers in het algemeen heel tevreden en enthousiast te zijn over hun werk en de werksfeer in hun instelling. Daarover berichten de media vaak maar weinig.

12.000 extra banen

“De 250.000 bewoners van zorginstellingen, zoals verpleeghuizen, krijgen er de komende jaren 12.000 extra zorgverleners bij. Vanmiddag tekent staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid, CDA) hierover een convenant met acht brancheorganisaties.” Aldus een bericht op Skipr van 5 september 2011.

Mentaliteitsverandering

Om die 12.000 extra banen te creëren, komt het kabinet met extra geld over de brug, dat ingezet wordt om patiënten meer en betere zorg te bieden. Daarnaast moet de sector de bureaucratie terugdringen, waardoor medewerkers meer tijd hebben voor de patiënten. Dit is uiteraard goed nieuws voor de zorgsector. Meer geld betekent meer mogelijkheden. Maar wat in de berichtgeving ontbreekt, is een antwoord op de vraag waar de sector 12.000 mensen vandaan gaat halen. Dat zal alleen lukken door een mentaliteitsverandering binnen de sector zelf, waardoor deze de concurrentie aan kan met allerlei andere branches met een grotere aantrekkingskracht.

Wonderen

Binnen de zorg gebeuren dagelijks kleine en grote wonderen. Mensen worden beter, krijgen de hulp die ze nodig hebben of leren door specifieke zorg om te gaan met een beperking. Daarnaast blijken medewerkers in het algemeen heel tevreden en enthousiast te zijn over hun werk en de werksfeer in hun instelling. Daar hoor je maar af en toe over in de media. Is er in een ziekenhuis een incident, dan is dat echter groot nieuws. Het is dan te makkelijk om deze situatie uitsluitend in de schoenen te schuiven van media, waar goed nieuws vaak geen nieuws is. Maar het is wat mij betreft een extra motivatie om te laten zien wat er goed gaat en waarom dat belangrijk is voor de samenleving.

Grootste werkgever

De zorgsector is om te beginnen een branche met zestien miljoen klanten. En met 1.500.000 medewerkers de grootste werkgever in Nederland. Door de toenemende vraag naar zorg en de vergrijzing onder zorgmedewerkers zijn daar de komende jaren in ieder geval nog veertigduizend mensen extra nodig. Die komen er niet als de sector introvert blijft en zich niet vaker en nadrukkelijker roert.

Initiatieven zorgbreed

Het wordt tijd dat er sectorbreed initiatieven komen om de wonderen die ik net noemde, systematisch het voetlicht te brengen. De Nationale Zorg Jaarprijs heeft er een begin mee gemaakt door een platform te creëren, dat de positieve kanten van de zorg en werken in de zorg wil belichten op een manier die in andere sectoren, zoals de winkel-, boeken- of entertainmentbranches, al jaren gemeengoed is. Be good and tell it. Dat is de boodschap voor de komende jaren.

Jan Tuithof
Directeur van de Nationale Zorg Jaarprijs

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Dijs

26 september 2011

De zorg in Nederland is over het algemeen erg goed. Helaas vergeten de meeste organisaties in de zorg dat te vertellen en uit te stralen. Kortom, er moet actief aan de reputatie worden gewerkt. Hiervoor organiseren wij een gratis seminar: "Be good and tell it" op 6 oktober bij Microsoft. Hier haalt u informatie over reputatiemanagement, relatiebeheer en CRM in de zorg. Er zijn nog 10 plaatsen beschikbaar. Wellicht zal dat bijdragen aan het behalen van de Nationale Zorg Jaarprijs.

aWPsGZzBqZwOOkA

15 november 2011

Until I found this I thought I'd have to spend the day isinde.

klKlmPHOgtBZzANwyJX

15 november 2011

U8L3CP <a href="http://gcbvujdojced.com/">gcbvujdojced</a>

Top