De groeiende kloof tussen zorgvraag en arbeidsaanbod in de ouderenzorg dicteert dat er gewerkt wordt aan het onderwijs aan mensen die in de branche werken of willen gaan werken, aldus de organisaties. Maatwerk, digitale leeroplossingen en innovatieve leerroutes zijn nodig om deze zorgbranche voor te bereiden op de toekomst.
Peilers
De ambitie is om gezamenlijk toe te werken naar een regionaal leerplatform, waarin leren en ontwikkelen structureel zijn verankerd in de praktijk. Dat platform moet gaan steunen op vier peilers:
1 Onbenut potentieel benutten via flexibele, skillsgerichte leerroutes
2 Werkplekleren als norm
3 Meer rendement door initiatieven te bundelen
4 Collectieve kracht benutten richting onderwijs, financiers en leveranciers
Kopgroep
Het nieuwe platform wordt van het begin af aan regionaal vormgegeven, in samenwerking tussen zorg, onderwijs en werkgeversvereniging Utrechtzorg. Een kopgroep uit die drie deelnemende gremia gaat met het leerplatform aan de slag.
Chantal Beks, bestuurder Careyn, over de intentieverklaring: “Uitdagingen als deze vragen om denken vanuit andere paradigma’s, een andere veranderkundige visie. Dat vraagt moed en dat vraagt samenwerking tussen partijen die het betreft. Daarom is dat we dit als aanbieders collectief en direct mét het onderwijs samen aanpakken, een hele mooie en hoopvolle stap.”