Ruim vijfduizend thuiszorgcliënten van Orbis in Midden- en Zuid-Limburg hebben sinds juni geen nota’s meer gehad voor de betaling van de eigen bijdrage. Dit is het gevolg van automatiseringsproblemen bij de huishoudelijke hulp BV van Orbis. Dat meldt dagblad De Limburger.
Terugbetaling
Door het in het ongerede raken van de administratieve systemen vrezen cliënten straks te worden geworden geconfronteerd met een verplichte betaling ineens. Rekeningen voor de eigen bijdrage worden verstuurd en geïnd door het Centraal Administratie Kantoor. Dat is daarvoor afhankelijke van de zorgverlener die de overzichten toestuurt van de gewerkte uren. Woordvoerster Thierry van Twist bevestigt in De Limburger dat het kantoor al sinds april geen facturen van Orbis meer heeft ontvangen. “We zijn over het probleem, dat ik in deze omvang niet eerder meemaakte, in gesprek.”
‘Niet ongerust maken’
Orbis-woordvoerder Paul ’t Lam laat in De Limburger weten dat het probleem wordt veroorzaakt doordat “de software die we lieten schrijven niet geheel matcht met die van het CAK”. Onduidelijk is wanneer het euvel verholpen wordt. Directeur Desirée Schaapkens van de huishoudelijke hulp BV zegt in dezelfde krant dat mensen niet zijn gebeld om hen niet “ongerust te maken”. Wie zelf belde, kreeg het advies het geld “maar even opzij te zetten.”
Volgens Van Twist moeten de bijdrages hoe dan ook betaald moeten worden. Het CAK laat het aan Orbis en de gemeenten waarmee zij WMO-contracten heeft om eventueel een regeling te treffen met de cliënten.