Apothekers geven patiënten nog te weinig mondelinge informatie als ze een nieuw medicijn verstrekken. Meer dan de helft van de mensen die vorig en dit jaar een nieuw geneesmiddel kregen, hadden geen of geen volledig gesprek over de werking, bijwerking en medicatieoverzicht.
Dat meldt patiëntenfederatie NPCF zaterdag. Het zogenoemde Eerste Uitgiftegesprek, dat moet bij elk nieuw medicijn dat een patiënt krijgt, staat sinds 1 januari apart op de rekening. Maar meestal komt zo’n praatje er niet van. Dit concludeert de NPCF uit resultaten van een meldactie waaraan ongeveer 9.000 mensen meededen.
Belangrijk
NPCF-directeur Wilna Wind: “Het gaat ons erom dat mensen weten dat zo’n gesprek belangrijk is. Gelukkig zien we ook dat mensen die zo ’n gesprek wel hadden met hun apotheker er heel tevreden over zijn.” Van de mensen die een gesprekje hadden, vindt 95 procent dat ze voldoende ruimte kregen om vragen te stellen. Bijna 85 procent noemt het gesprek met de apotheker over de nieuwe medicijnen ‘nuttig’. (bron: ANP)