Verpleegkundige beroepsvereniging V&VN is van alle koepelorganisatie in Nederland het actiefst op Twitter. V&VN wordt gevolgd door respectievelijk de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en werkgeversvereniging VNO-NCW.
Dat constateren Porter Novelli en Clipit, die dit jaar voor de tweede keer het twittergedrag van 30 grote branche- en beroepsverenigingen onder de loep hebben genomen.
Rond de activiteiten van V&VN verschenen ruim 3700 (re)tweets en mentions, waarvan ruim een derde (36 procent) voor rekening van V&VN zelf kwam. De presentie op Twitter is goed voor een mediawaarde van 1,3 miljoen euro. Met bijna 3500 tweets is VNG runner-up. Opvallend is dat slechts 5 procent door de VNG zelf is gestuurd. VNO-NCW maakt de top drie compleet met ruim 2600 tweets. De ondernemersorganisatie was zelf verantwoordelijk voor 10 procent van deze buzz.
Boegbeelden
De pieken in de buzz worden veelal veroorzaakt door de verenigingsboegbeelden. Zo draagt de actieve tweep Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, door zijn bereik (93.000 volgers) voor bijna een kwart bij aan het sociaal bereik van Bouwend Nederland. Maar ook de algemeen directeur (Fries Heinis) en andere managementleden twitteren er trots op los en staan in de top 10 van accounts die bijdragen aan het bereik van de tweets van Bouwend Nederland. Bij VNG zorgt voorzitter Jantine Kriens voor een behoorlijk aantal tweets met een groot bereik. Voor Actiz was Aad Koster van waarde. Zijn tweets leverden een social bereik op van circa 300.000 mensen, ongeveer 10 procent van het totale sociale bereik van Actiz.
Ook onderzoeken waarin de betreffende vereniging wordt aangehaald, al dan niet als de autoriteit in de branche, dragen bij aan buzz. Eigen initiatieven als awards en congressen zijn daarnaast goed voor veel tweets. Zo tweet V&VN op de dag van de uitreiking van de V&VN Zorgaward (2 oktober) zelf maar liefst 66 keer, met vele retweets tot gevolg.
Positief sentiment
Ook organisaties die in staat zijn om mediagenieke issues die binnen de branche spelen ‘op te pakken’ zorgen voor extra conversaties. In de ene branche spelen die issues intenser dan in de andere branche. Binnen de zorgsector dragen issues als ‘de kwaliteit van de zorg’ bij aan een groei van buzz rond verenigingen die zich hier actief mee bezighouden.
De ruim 30.000 berichten die in totaal zijn verschenen zijn overwegend positief. Het sentiment wordt vooral beïnvloed door de aard van het nieuws dat wordt gedeeld of speelt binnen de branche. Zo is het thema ‘geldtekort in de wijkverpleging’ eind september een stevig issue waar veel emotionele meningen over bestaan. Branchevereniging Actiz ontfermt zich onder andere over dit thema, wat bijdraagt aan de vele conversaties. Opvallend is verder dat het inzetten van het thema ‘duurzaamheid’ voor de meest gebuzzde organisaties tot veel positief sentiment heeft geleid.
PR-waarde
De 30 beroeps- en brancheverenigingen leveren samen 7,3 miljoen euro aan PR-waarde op. V&VN (1,3 miljoen), Bouwend Nederland (1,2 miljoen) en MBK Nederland (870 duizend) brengen het meest in het laatje. De PR-waarde van de tweets wordt vooral bepaald door de combinatie van het aantal tweets én volgers. Daarom scoort V&VN (11.900), met de helft minder volgers dan Bouwend Nederland (23.700), maar wel met meer gerealiseerde (re)tweets en mentions, een hogere PR-waarde.