Nieuwe cliënten van JellinekMentrum Gooi & Vechtstreek kunnen vanaf maandag hun eigen dossier online inzien. Hiermee zet het centrum voor mensen met geestelijke gezondheidsproblemen een nieuwe stap in het verbreden van de mogelijkheden via internet.
Online intakegesprek afspreken
Sinds begin juni kunnen cliënten via internet al een intakegesprek afspreken bij JellinekMentrum. Dit zou de drempel moeten verlagen voor veel mensen, om een eerste stap naar een behandeling te zetten. “Ict gaat een steeds grotere bijdrage leveren aan de zorg: transparantie, gebruiksgemak en de cliënt zelf aan de knoppen zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die door slimme inzet van technologie versneld kunnen worden”, zegt Loni Verkerk, manager van JellinekMentrum Gooi & Vechtstreek.
Begrijpelijke taal bevordert kwaliteit
De online dossierinzage heeft gevolgen voor de hulpverleners bij JellinekMentrum. “Zij moeten nu zodanig schrijven en diagnosticeren, dat het voor anderen ook helder is. Dat is een enorme kwaliteitsslag in de zorg: geen onduidelijke vaktaal meer van alwetende zorgverleners”, aldus Verkerk. (ANP)