Bij de inzet van collaboration tools, software om samen te werken, valt nog veel te winnen. Dit blijkt uit onderzoek van YSE onder ruim 221 respondenten bij vijf verschillende organisaties.
De young professionals uit het YSE Information Management traineeship hebben dit onderzoek uitgevoerd omdat zij dagelijks in aanraking komen met verschillende collaboration tools en merkten dat organisaties nog niet de maximale potentie weten te benutten.
Ontmoeten
Collaboration tools worden ingezet voor meerdere doeleinden, zoals elkaar ontmoeten en het delen van kennis. Er zijn talloze tools die ingezet kunnen worden en ondanks het ruime aanbod geeft 99 procent van de respondenten aan dat men meer mogelijke tools willen binnen de organisatie.
Vier thema’s
Uit het onderzoek blijkt dat organisaties meer moeten inzetten op vier thema’s om de doelen van deze tools te behalen: visie, awareness, cultuur en eigenaarschap. Hoe wensen wij samen te werken en waarom? Welke cultuur is daar voor nodig? En hoe zorgen we voor duidelijk eigenaarschap en de juiste ambassadeurs? De vier thema’s zijn nauw met elkaar verbonden en hebben het meeste effect wanneer ze gezamenlijk verbeterd worden.
Faciliteren
Simon Klop, talentmanager bij YSE: “Gemiddeld spenderen medewerkers maar liefst 28 uur per week aan e-mail, informatie zoeken en samenwerken. Het is dan ook van belang dat werkgevers dit goed faciliteren. Dat gebeurt nu nog te weinig. Wat opvalt is dat de jongere generatie tools zoals Whatsapp, Skype en Facebook gemakkelijker inzetten, omdat ze dit ook voor privé doeleinden gebruiken.”