Foto: sofiko14 / stock.adobe.com
“Het huidige inschrijfproces is niet meer van deze tijd”, vertelt Sophie Brühl, huisarts en medeoprichter van Buurtdokters en MijnPraktijk. Wie een huisarts zoekt – bijvoorbeeld na een verhuizing – moet alle praktijken afbellen. “Vind je een beschikbare dokter, dan is de assistente gemiddeld 35 minuten bezig met de inschrijving.” Bij honderd nieuwe patiënten kost dit al ruim anderhalve werkweek. “Dit kan aanzienlijk teruggebracht worden. Digitalisering bespaart patiënten en praktijken zeeën van tijd, creëert overzicht en maakt de huisartszorg weer een stuk toegankelijker.”
Faillissement CoMed
Het faillissement van CoMed in Den Haag en Bergen op Zoom nam de inschrijftool een vlucht. Inmiddels hebben meer dan 15.000 patiënten zich digitaal ingeschreven bij een andere praktijk, inclusief ID-check en brief naar de vorige huisarts. Toch ramen de zorgverzekeraars en BuurtDokters dat dit slechts 3 procent van het totale jaarlijkse potentieel betreft.
Bij opschaling zien patiënten online welke huisarts plek heeft en kunnen ze zich digitaal inschrijven. Zorggroepen krijgen real-time inzicht krijgen in lokale toegankelijkheid en wachtlijsten. “Bijkomend voordeel is dat huisartsen regionaal laagdrempelig patiënten met elkaar kunnen uitruilen”, aldus VGZ.
Minder bureaucratie
Om de inschrijfmodule door te ontwikkelen en landelijk gebruik te faciliteren, financieren CZ, VGZ en Zilveren Kruis de tool. “Deze digitale oplossing heeft zich op meerdere plekken bewezen, helpt duizenden patiënten sneller aan een vaste huisarts, terwijl het tegelijkertijd regionale samenwerking stimuleert en de administratieve druk bij huisartspraktijken wegneemt”, reageert Raheel Raisi, senior manager Strategie & Innovatie bij Zilveren Kruis.

