Logistieke concepten en supply chain management kunnen de zorg verbeteren, mits de zorgverlening en service centraal staan. Dat stelde Mark van Houdenhoven, directeur van het Beatrix Ziekenhuis in Gorinchem tijdens een bijeenkomst van de Vereniging Logistiek Management (VLM) op dinsdag 15 september. Dat meldt Logistiek.nl.
Logistieke afwegingen
Van Houdenhoven illustreert op Logistiek.nl de afwegingen op logistiek gebied in de zorg: “Wij hebben in onze regio een aantal kleinschalige verpleeghuizen. Het zou qua bezetting heel efficiënt zijn om deze centraal te plannen, dus dat we centraal kijken waar er plaats is als iemand zich meldt. Maar wat als dit betekent dat iemand die heel z’n leven in hetzelfde dorp heeft gewoond, niet in zijn eigen woonplaats maar in een dorp twintig kilometer verderop naar een verpleeghuis moet? En wat als de achterblijvende partner hierdoor dagelijks drie uur in de bus moet zitten om hem of haar te bezoeken?”
Door bijvoorbeeld capaciteitsplanning, toepassing van wachttijdtheorie en het afstemmen van instellingen onderling kunnen efficiencyvoordelen in de zorg gerealiseerd worden. Volgens hem gaat het er in de zorglogistiek anders aan toe dan in de logistiek in het bedrijfsleven. Van Houdenhoven juicht daarom initiatieven als LogiZ, een nieuw opleiding voor zorglogistiek, toe. “Ik heb eerlijk gezegd ook een hekel aan het woord efficiency. Het gaat mij namelijk niet om efficiency, maar om zo goed mogelijke zorg en service voor de patiënt. Dat is waarom mensen voor ons kiezen en we winstgevend kunnen blijven, niet omdat we zo efficient zijn.” Lees verder op Logistiek.nl.