Ambulancedienst NHN en GGZ NHN starten een pilot waarbij de cliënt in een ‘GGZ crisisdienst auto’ naar een instelling wordt gebracht. Deze auto is niet herkenbaar als ambulance of ggz-voertuig en kan om die reden als minder stigmatiserend ervaren worden.
De twee organisaties noemen de auto een verbetering in het vervoer van psychiatrische cliënten. Het vervoersmiddel is er speciaal voor psychiatrische cliënten die onder begeleiding van een professional van huis naar een instelling vervoerd moeten worden, maar waar geen sprake is van fysiek medische problemen of dreigend gevaar. Het ministerie van VWS is eind januari akkoord gegaan met de pilot, melden GGZ NHN en de ambulancedienst NHN.
Lange wachttijd
De organisaties verwachten dat er voordeel kan worden behaald met het vervoersmiddel door een kortere tijdsperiode tot de aankomst in de ggz-instelling waar de psychiatrisch patiënt kan worden behandeld. In de huidige situatie is volgens hen vaak sprake van een lange wachttijd tot de ambulance arriveer, terwijl de crisisdienstmedewerkers ter plaatse zijn en waarbij de stress voor de cliënt oploopt.
Er vinden vaak meerdere overdrachten plaats tussen de collegae van de crisisdienst en de ambulancedienst. Ambulancedienst NHN en GGZ NHN noemen dit inefficiënt en cliëntonvriendelijk. Indirect wordt er door de pilot minder beslag gelegd op ambulancecapaciteit wat de paraatheid voor acute zorg voor inwoners van Noord-Holland Noord ten goede komt.
Noodknop
De meldkamer ambulancedienst Noord-Holland Noord ontvangt jaarlijks ongeveer 1.100 oproepen voor psychiatrische cliënten. Bij een deel van de cliënten is het niet noodzakelijk om met een ambulance vervoerd te worden. Deze cliënten vervoeren de medewerkers van GGZ NHN in de crisisdienstauto. Ook de arts en psychiatrisch verpleegkundige rijden mee. De veiligheid van het vervoer is geborgd middels een noodknop in de auto, waardoor de politie bij gevaar snel opgeroepen kan worden.