• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 2

  1. E. Huisman

    Het aantal restitutiepolissen neemt jaarlijks af en de kosten worden hoger. De patient/consument is dan afhankelijk van (semi-)naturapolissen. Het is dan noodzakelijk dat tijdig (ruim voor 31 december, dus) bekend is welke zorgverleners (niet alleen de ziekenhuizen!) onder de betrokken polis gecontracteerd zijn. De uitspraak van de verzekeraars dat er toch vergoed zal worden (op basis van de polis) zegt juridisch niets. Natuurlijk zijn er (jaarlijks andere) redenen waarom de contractering ingewikkeld is, maar de verzekeraars kiezen er zelf voor om de restitutiepolissen af te bouwen en … is die contractering niet een van hun belangrijkste maatschappelijke taken? Zorgwekkende ontwikkeling.

  2. Jorrit Stroosma

    In de tijd van vóór omzetplafonds waren de contractonderhandelingen ver voor het eind van het jaar klaar.
    Sinds 2010-2012 de omzetplafonds werden ingevoerd duurt het elk jaar langer en langer voor de contracten klaar zijn. Want omzetplafondoverschrijdingen worden teruggevorderd en dat kan gaan om vele miljoenen euro’s voor individuele ziekenhuizen. Dan ga je als inkoopafdeling harder en uitgebreider onderhandelen.
    Ziekenhuizen beginnen vaak met contractonderhandelingen in september, dit is omdat de NZa de nieuwe tarieven voor de hele zorgsector vaak op 1 juli publiceert, vlak voor de zomervakantie. Ook andere cijfers zoals inflatiecijfers van het CBS komen vaak beschikbaar vlak voor of na de zomervakantie.
    Dus eerder gaan beginnen dan september heb je niet genoeg informatie om de onderhandelingen in te gaan. En meerjaren contracten lijken leuk, maar na 2 jaar voldoen die vaak al niet meer. Dan begint het circus weer van voren af aan.
    Ik kan met grote zekerheid verkondigen dat de invoer van omzetplafonds een causaal verband is met het langer duren van contractonderhandelingen en ook de wachttijden in de zorg.