Jaarlijks verschijnen ruim 65.000 patiënten (gemiddeld 6 procent) niet op hun afspraak. Dit leidt niet alleen tot verspilling van kostbare zorgtijd, maar kost het ziekenhuis ook miljoenen euro’s, aangezien een gemiste afspraak tussen de 50 en 150 euro kost. Het doel van het ziekenhuis is om het percentage no shows met deze nieuwe aanpak te verlagen naar maximaal 3 procent.
Zelf ontwikkeld
Om dit te bereiken maakt het HMC gebruik van een zelf ontwikkeld machine learning algoritme. Dit AI-model analyseert patronen in data om te voorspellen welke patiënten een verhoogd risico lopen om niet te komen opdagen.
Het systeem kijkt hierbij naar complexe verbanden en variabelen zoals eerdere no shows, het type afspraak, het tijdstip, geslacht en de planningsduur. Het HMC volgt hiermee het voorbeeld van andere ziekenhuizen, zoals het Zuyderland en het Erasmus MC, die met een vergelijkbare werkwijze al positieve resultaten hebben geboekt.
De proefperiode van drie maanden vindt plaats op de poliklinieken Kaakchirurgie en Preoperatieve Screening (POS). Deze afdelingen zijn geselecteerd omdat no shows hier relatief vaak voorkomen en de gevolgen groot kunnen zijn.