Klassikaal onderwijs wordt steeds minder populair. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim duizend Nederlanders, uitgevoerd door Markteffect in opdracht van GoodHabitz. Online leren en blended learning, een combinatie van online leren en contact-onderwijs zullen het klassikale leren op termijn verdringen.
Markteffect vroeg 1.012 Nederlanders naar hun leergedrag. Uit de reacties blijkt dat klassikaal leren qua populariteit een vrije val maakt. 87 [procent leerde vroeger het liefst klassikaal, 34 procent vindt dat nog steeds de prettigste leermethode en slechts 23 procent ziet in klassikaal leren de toekomst.
Snelheid
Ook het leren in de praktijk kent een lichte daling. Edgar de Beule, directeur van Markteffect: “Ook in de opleidingswereld verdringen digitale vormen van leren de traditionele vormen. Maar de snelheid waarmee de interesse in klassikale opleidingen afneemt, heeft ons enorm verbaasd.”
Progressie
Online leren boekt een flinke progressie, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Van de geënquêteerden leerde 23 procent in het verleden online. 37 procent vindt het op dit moment de meest prettige leermethode en volgens 50 procent heeft online leren de toekomst. Ook blended learning wint aan populariteit, getuige de cijfers: 14 procent (verleden), 33 procent (heden) en 35 procent (toekomst).
Persoonlijke ontwikkeling
Uit de cijfers van Markteffect blijkt eveneens dat de de Nederlander zijn persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan; 80 procent vindt leren in het algemeen (zeer) belangrijk. Hier liggen vooral intrinsieke motivaties aan ten grondslag, de meeste ondervraagden willen kennis en vaardigheden opdoen ‘om carrière te maken’.