Veel patiënten zeggen pas achteraf te worden geïnformeerd de bijkomende, niet-medische kosten in ziekenhuizen, terwijl ze liever vooraf willen weten wat deze kosten zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland.
De bijkomende kosten kunnen flink verschillen, blijkt uit het onderzoek van de Patiëntenfederatie onder zesduizend mensen die hun ervaring deelden over in totaal 74 ziekenhuizen. Zo is televisie soms gratis, terwijl elders bijna tien euro per dag moet worden betaald. Academische ziekenhuizen lijken iets patiëntvriendelijker dan gewone ziekenhuizen, volgens de belangenbehartiger zijn koffie, thee en internet er vaker gratis.
Patiënten begrijpen doorgaans wel dat er voor sommige diensten moet worden betaald, zoals televisie, internet, koffie of parkeren. Maar ze willen dat graag weten voor ze naar het ziekenhuis gaan. Meer dan 70 procent van de patiënten zegt niet op de hoogte te zijn gesteld dat koffie en thee niet gratis zijn, zo’n 66 procent zegt vooraf niet te hebben vernomen dat er betaald moet worden om de auto te parkeren.
Grootste bijkomende kostenpost
Parkeren is voor de meeste mensen de grootste bijkomende kostenpost. Mensen begrijpen over het algemeen wel dat er moet worden betaald om de auto te stallen, maar zeggen dat ziekenhuizen dit beter moeten bekendmaken. Ook vinden mensen dat ziekenhuizen beter moeten uitleggen hoe het zit met parkeerkosten: kunnen mensen die vaak naar het ziekenhuis komen korting krijgen?; is het mogelijk een maandabonnement te kopen voor parkeren en wat kost dat dan?