Het Sint Jans Gasthuis in Weert doet als enige algemene ziekenhuis niet mee aan de nieuwe manier waarop ziekenhuizen het publiek over kwaliteit informeren. Volgens het SJG heeft het zogeheten Kwaliteitsvenster “geen duidelijke meerwaarde voor de individuele patiënt”.
In een verklaring op de eigen website benadrukt het SJG dat het volledig transparant is over de eigen prestaties. “SJG Weert voldoet aan de normen en laat zich toetsen door tal van toezichthoudende instanties zoals de IGZ, de wetenschappelijke verenigingen en het NIAZ”, aldus het ziekenhuis. “Dat wij hiervoor slagen blijkt uit de diverse keurmerken die we het afgelopen jaar hebben toegewezen gekregen. SJG Weert is transparant over zijn ambities en resultaten. Dat zijn we altijd geweest en dat zal ook zo blijven.”
Overlap
Volgens het SJG zijn de meeste onderdelen in het Kwaliteitsvenster al lang openbaar. Daarmee zorgt het voor overlap met de bestaande informatievoorziening. Ook heeft het SJG methodologische kritiek. “De cijfers lijken vergelijkbaar. Voor een deel zijn ze dat ook, maar er zijn ook gegevens die je niet zomaar naast elkaar kunt leggen. Denk bijvoorbeeld aan de cijfers over klanttevredenheid, waarbij iedereen een andere methode toepast en zelf kiest wat er in het kwaliteitsvenster zichtbaar is.”
Het SJG houdt de mogelijkheid open om in de toekomst wel aan te sluiten bij de Kwaliteitsvensters. “Indien een volgende versie van het kwaliteitskader beter voldoet aan de behoefte van de patiënten uit ons zorggebied, dan zal SJG Weert zeker meedoen”, aldus het ziekenhuis.