De toeloop van onterechte bezoekers bij spoedeisende hulpposten neemt door een ‘strafsom’ weliswaar af, maar weerhoudt ook mensen met echte klachten van een bezoek. Dat stellen onderzoekers van het NIVEL in Medisch Contact.
Aanspraak op spoedzorg
Een strafsom voor onterechte zelfverwijzers is een effectieve manier om het gebruik van spoedzorg te verminderen. Uit onderzoek van het NIVEL blijkt echter dat patiënten vrijwel altijd vinden dat zij terecht naar de spoedeisende hulp gaan en dat ruim de helft hiervoor geen huisarts raadpleegt. SEH-hulpverleners stellen dat zestig procent van de patiënten onterecht een aanspraak op de spoedzorg doet.
Beoordeling klachten
Hoe meer mensen moeten betalen, hoe minder ze naar de SEH zullen gaan. NIVEL programmaleider Judith de Jong plaatst hierbij wel een kanttekening: “Dit kan er ook toe leiden dat mensen niet naar de spoedeisende hulp gaan, als dat wel nodig is. De bottleneck is dat mensen niet zelf kunnen beoordelen welke klachten spoedeisend zijn en welke niet. Het verdient daarom wellicht de voorkeur om ‘aan de poort’ te beoordelen of patiënten naar de huisartsenpost moeten of naar de spoedeisende hulp.”
>> Skipr community <<
In de Skipr community ‘Participatie & Gezondheid’ kunt u met uw LinkedIn profiel discussies voeren, stellingen poneren en presentaties en bestanden delen over de thema’s ‘De klant centraal’ en ‘Participatie in de eerste lijn’. Meld u aan bij de community ‘Participatie en Gezondheid’.