“Careyn was uit zijn voegen gegroeid. Schaalgrootte was tot norm verheven. Als je het intern niet op orde hebt gebracht en extern in een dynamische ontwikkeling terecht komt, dan is dat een gevaarlijke combinatie.”
Dit zegt Rob van Dam in Skipr magazine 7/8 van juli 2014 tegen interviewer Willem Wansink. Sinds half maart 2014 is Van Dam bestuursvoorzitter van Careyn, een ‘brede maatschappelijke onderneming’ op het gebied van wonen, zorg en welzijn in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Utrecht. In 2013 leed Careyn een verlies van 18,2 miljoen euro. Als gevolg daarvan worden onrendabele bedrijfsonderdelen afgestoten en wordt de overhead gehalveerd.
Ingrijpende besluiten
Van Dam: “In de eerste week dat ik hier werkte, moest er een aantal ingrijpende besluiten worden genomen. We zijn drie dagen de hei op gegaan en hebben een analyse gemaakt. Wat is de kern van de veranderingen in de zorg? De veranderende voorkeur van de klant.”
Verzorgingshuizen sluiten, er vallen ontslagen, de huishoudelijke zorg van Careyn gaat op de schop. “Wij moeten focus aanbrengen. Vereenvoudigen. Onze waarde bepalen. Waar zijn we van? Wat is onze taak in de zorg? Wat gaan we waar wel en niet doen?” Terwijl de kosten voor zorg de pan uit rijzen, verandert de houding van de bevolking. Rob van Dam: “Mensen hebben andere wensen. Ze willen zich niet meer in een verzorgingshuis laten verzorgen, maar langer thuis blijven wonen, tot het niet anders kan. Daar moet je op inspelen.”
Oudere generaties accepteerden wat ze kregen aangeboden. “De hospitalisatie was ingebakken. Wij zeiden: ‘Wij weten wat goed voor u is.’ En zij volgden.” Gevolg? Van Dam: “We nemen alleen nog mensen in hun allerlaatste levensfase op in een verpleeghuis. Daarom hebben we overcapaciteit.”
Veranderde houding
Rob van Dam: “Als je nu zegt: ‘Ik weet wat goed voor u is,’ zegt de klant: ‘Dacht het niet. Weet ik zelf wel’. Die verandering moeten wij volgen. Erken dat de klant van nu iets anders wil dan de klant van gisteren. Dat kan ik bovendien beter aan mijn medewerkers uitleggen dan als ik alleen maar zeg: ‘We moeten bezuinigen’.”
Verscherpt toezicht
Eerder was Rob van Dam bestuursvoorzitter bij HWW in Den Haag en Amstelring in Amsterdam. Beide instellingen stonden onder verscherpt toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Voor HWW handelde hij binnen een jaar het faillissement af van een onderdeel van zorggigant Meavita. Het ‘doorgeslagen’ wantrouwen in de zorg stoort hem. Alsof er steevast iets mis gaat en fraude bij het stelsel hoort. “We gaan aan perfectie ten onder. Laat de huidige controlemechanismen los. Accepteer de nadelen. Durf te vertrouwen op de zorgprofessionals in de wijk die het budget dat hen ter beschikking staat zo slim mogelijk weten te besteden.”
Politieke machinaties om zijn doel te bereiken, wijst hij af. Van Dam: “Ik gruw van politieke manipulaties. Die hebben niets te maken met de kwaliteit van zorg. Vaak word ik dat spel ingetrokken, dan moet je meedoen. Ik houd er niet van, maar ik doorgrond het wel.”
Voor het volledige interview met Rob van Dam, lees Skipr-magazine 07/08 juli 2014.