VGZ biedt met het portaal op een verantwoorde wijze hulp en gemak aan hun verzekerden en vertegenwoordigers. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het voorkomen en duurzaam oplossen van betalingsproblemen. Eerder regelden bewindvoerders en curatoren dergelijke zaken via de telefoon, e-mail of per post. Het portaal biedt vertegenwoordigers een compleet overzicht van hun verzekerde klanten, en directe toegang tot een deel van de ‘Mijn Omgeving’ van deze klanten.
Geen toegang tot medische gegevens
Daarnaast kunnen bewindvoerders en curatoren nu zelf online betalingsgegevens inzien en wijzigen, verzekeringspakketten van de klant wijzigen en de verzekering opzeggen. Voorheen was dit ook al mogelijk, maar met het portaal gaat dat gemakkelijker. Een belangrijke noot: de vertegenwoordigers hebben geen toegang tot de medische gegevens van hun klanten.
Uitbreiding nieuwe functies
VGZ breidt het portaal steeds verder uit met nieuwe functies, laat Zorgverzekeraars Nederland (ZN) weten op de website: “Denk daarbij bijvoorbeeld aan een signaleringsfunctie die een bewindvoerder erop attendeert dat er actie moet worden ondernomen bij een bepaalde klant.” Op deze manier wordt het werk van bewindvoerders en curatoren eenvoudiger.