De zorgsector maakt onvoldoende werk van HRM-beleid. Een op de drie instellingen doet niets aan de beoordeling van medewerkers. Van de resterende instellingen gebruikt slechts een kwart een objectief beoordelingsinstrument.
Objectieve beoordeling
Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Human Capital Group, die 209 instellingen bevroeg over hun beoordelings- en waarderingsbeleid. Het onderzoek toont aan dat er in vier jaar tijd op dit terrein weinig veranderd is in de zorg. In 2005 beoordeelde 33 procent van de instellingen het functioneren van hun medewerkers niet. Van de instellingen die het functioneren toen wel beoordeelden maakte 70 procent geen gebruik maakt van een objectief beoordelingssysteem.
Discussie
De onderzoekers zijn verbaasd over de trage ontwikkelingen in de zorg. De zorg is bij uitstek een sector waar veel discussie is over hoge beloningen en bonussen. Bovendien zijn vrijwel alle deelnemende zorginstellingen van mening dat prestatiebeoordeling en gedifferentieerde beloning gezien de ontwikkelingen binnen de zorgsector onvermijdelijk zijn. “Een verklaring voor het achterblijven van de zorgsector is moeilijk te geven”, aldus managing consultant Charissa van Gemerden van Human Capital Group in P&O Actueel. “Men geeft heel instrumentele antwoorden als ´we hebben geen goede systemen´. Koop er dan één, denk ik dan. De afdeling P&O binnen de zorg mag best wat vooruitstrevender en actiever zijn.”
Noodzakelijk
Volgens Van Gemerden zijn prestatiebeoordeling en een gedifferentieerde beloning onvermijdelijk gezien de introductie van marktwerking in de zorg. “Wanneer financiering op de output gebeurt, is het logisch dat je medewerkers ook op de output beloont. Zorginstellingen moeten transparanter worden en dit maakt het mogelijk om de effectiviteit van arbeid inzichtelijk te maken.”
Willekeur
Van Gemerden waarschuwt dat er nu een situatie dreigt waarin willekeur de boventoon voert. In de praktijk wordt er meer gedifferentieerd beloond zonder dat er sprake is van objectieve criteria. “Dat betekent dat een aantal mensen een extra beloning krijgt zonder dat daar een harde beoordeling aan ten grondslag ligt. Op die manier kan het schade toebrengen binnen je organisatie. Mensen weten dan niet meer waar ze aan toe zijn.”
Lichtpuntjes
Human Capital Group ziet ook lichtpuntjes. Het aantal instellingen waar functioneringsgesprekken worden gevoerd is gestegen van 26 naar 97 procent. Ook wordt er op grote schaal aandacht besteed aan competentiemanagement. 62 procent van de instellingen besteedt hier aandacht aan de ontwikkeling van medewerkers en het creëren van loopbaanpaden.