Zilveren Kruis gaat met ziekenhuizen meerjarenafspraken maken over de bekostiging van telemonitoring bij hartpatiënten. De verzekeraar heeft hiertoe besloten naar aanleiding van een succesvolle proef met e-health-dienst HartWacht bij Cardiologie Centra Nederland (CCN). Telemonitoring bij hartpatiënten maakt onderdeel uit van de meerjarenstrategie van de verzekeraar om ‘zorg naar huis’ te brengen.
Deelnemende ziekenhuizen krijgen van Zilveren Kruis drie jaar lang een vaste prijs per chronisch hartfalenpatiënt. Door niet te betalen per behandeling maar per patiënt, is er ruimte om te investeren in telemonitoring. Het biedt ziekenhuizen daarmee ook een extra financiële beloning om zorg naar huis te verplaatsen, doordat besparingen tijdens de contractperiode mogen worden gehouden.
Sinds de start van de proef met Hartwacht bij CCN in 2016 hebben zo’n 600 verzekerden van Zilveren Kruis gebruikgemaakt van de dienst. “Samen met ziekenhuizen in Nederland gaan we de komende jaren duizenden van onze verzekerden de mogelijkheid van telemonitoring aanbieden”, zegt Olivier Gerrits, directeur Zorginkoop bij Zilveren Kruis. “Met telemonitoring krijgen verzekerden meer regie over hun eigen zorg en een betere kwaliteit van leven. Daarnaast voorkomen we verergering van klachten en onnodig ziekenhuisbezoek.”
Zilveren Kruis maakte haar inkoopbeleid voor telemonitoring vrijdag bekend bij de ziekenhuizen. De geprekken met de ziekenhuizen gaan nu starten, zo laat een woordvoerder van de verzekeraar weten. “We hopen in oktober de eerste namen te kunnen noemen.” Bij Zilveren Kruis zijn momenteel zo’n 20 duizend mensen met chronisch hartfalen verzekerd. Doel is dat 30 procent van hen straks een deel van de zorg bij chronisch hartfalen thuis krijgt.
Inkoopbeleid
Zilveren Kruis zet in haar inkoopbeleid alle middelen in om patiënten buiten de intramurale zorg te houden. Niet voor niets kreeg het beleid voor 2019 het motto ‘Zorg Veilig Thuis’ mee. De verzekeraar zet onder meer in op telemonitoring, beeldbellen en behandelingen thuis. Deze beweging van ‘zorg veilig naar huis brengen’ is al enkele jaren gaande. Samen met het zorgveld, patiënten(verenigingen) en innovatieve (tech)bedrijven hoopt Zilveren Kruis deze ontwikkeling te versnellen.
Ook de andere drie grote zorgverzekeraars, CZ, Menzis en VGZ, hebben het ondersteunen van e-health-toepassingen, zoals telebegeleiding bij hartfalen en digitale keuzehulpen, opgenomen in hun inkoopbeleid, zo bericht Zorgverzekeraars Nederland (ZN). De ondersteuning van de zorgverzekeraars van deze innovaties is in lijn met het onlangs gesloten hoofdlijnenakkoord medisch specialistische zorg. In dit akkoord zijn afspraken gemaakt over de vernieuwing van het zorglandschap. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is ‘de juiste zorg op de juiste plek’. Afspraken hierover moeten door zorgaanbieders en zorgverzekeraars in de regio concreet worden ingevuld.
Vliegwiel
De extra aandacht voor telebegeleiding bij hartfalen en digitale keuzehulpen komt voort uit het Vliegwiel voor digitale innovatie in de zorg, een initiatief van de Patiëntenfederatie. Doel van de Vliegwiel-coalitie is het opschalen van veelbelovende initiatieven en het toevoegen van maximale waarde. Maatstaf hiervoor is het Triple Aim-model. De Vliegwiel-coalitie wil zich sterk maken voor digitale toepassingen die patiënten een betere gezondheid opleveren, de kwaliteit van zorg verbeteren en tegelijkertijd kosten besparen.
De partijen die zich bij de Vliegwiel-coalitie hebben aangesloten vormen een bont gezelschap van zorgaanbieders, leveranciers, zorgverzekeraars en overheid. Op het Vliegwiel-lijstje staan namen als die van AMC, Bernhoven, Cordaan, CZ, Focus Cura, Institute for Positive Health, KPMG, KPN, Menzis, ministerie van VWS, NZa, Philips, Slingeland Ziekenhuis, UMC Utrecht, VGZ, VitaValley, Zilveren Kruis en Zorginstituut Nederland.