Huisartsen en apothekers weten ondanks een nieuwe richtlijn niet altijd welke medicijnen een patiënt slikt. Uit een beperkte steekproef van de Consumentenbond blijkt dat slechts in één van de zes gevallen het medicijnoverzicht van de patiënt exact overeenkomt met het overzicht van de huisarts en apotheek.
In het slechtste geval week het overzicht van zowel huisarts als apotheek op zeven punten af van het eigen overzicht van de patiënt. Gemiddeld bevatten de overzichten van de huisarts drie fouten en die van de apotheker twee. In de steekproef kwam een paar keer verkeerd medicijngebruik van de patiënt naar voren, waarvan arts noch apotheker weet had. De Consumentenbond vindt het zorgwekkend dat de zorgverleners zelden aanboden om samen met patiënten het medicatieoverzicht te actualiseren, voordat ze het uitdraaiden om bijvoorbeeld mee te geven voor een ziekenhuisopname.
Doornemen
De Consumentenbond deed in het verlengde van de praktijkproef ook onderzoek onder het vaste panel naar de ervaringen op het gebied van medicatieoverzichten. De helft van de bijna 900 panelleden heeft wel een eens met de huisarts doorgenomen welke medicijnen ze slikken. In tweederde van deze gesprekken vroeg de huisarts niet naar het gebruik van zelfzorgmiddelen. Met de apotheker wordt nog minder informatie uitgewisseld: 38 procent heeft aan de balie wel eens de inhoud van het medicijnkastje besproken. Ook daarbij kwamen de zelfzorgmedicijnen bij 66 procent van de panelleden niet aan bod.
Richtlijn
Het onderzoek laat volgens de Consumentenbond zien dat zorgverleners zich niet aan de richtlijn houden die voorschrijft dat elk bezoek moet worden benut om het medicatiedossier bij te werken. Sinds 1 januari geldt een nieuwe, aangescherpte richtlijn voor de overdracht van medicatiegegevens. Onvoldoende naleven kan volgens de Consumentenbond tot levensgevaarlijke situatie leiden.