Het plan, gedragen door een samenwerking van zorg- en welzijnsorganisaties, gemeenten en zorgverzekeraars, richt zich op drie hoofdthema’s: preventie, een uniform instroommodel en de inzet van ervaringsdeskundigen. Door deze aanpak moeten inwoners eerder en beter geholpen worden bij mentale klachten.
“Gezamenlijk voelen we de impact van de wachtlijsten op cliënten”, zegt Jean-Paul Essers, voorzitter van de Bestuurlijke Tafel Mentale Gezondheid Zuid-Limburg. “Daarom nemen we maatregelen om die wachtlijsten sterk te verminderen, zodat cliënten sneller en beter geholpen kunnen worden.”
Dat vraagt volgens hem van alle partijen “een enorme gezamenlijke transformatie”, maar hij verwacht dat de aanpak de komende jaren een “substantiële, positieve impact zal maken op de toegankelijkheid en kwaliteit van het aanbod, terwijl we tegelijkertijd de kosten beheersbaar houden.”
Het plan voorziet in extra ondersteuning voor mensen met mentale, fysieke of emotionele uitdagingen. Dat kan door leefstijlinterventies, digitale hulp en betere samenwerking tussen zorg- en welzijnspartners. Ook mensen die op een wachtlijst staan, krijgen ondersteuning. Met een nieuw instroommodel worden mensen sneller naar passende zorg geleid. Deze werkwijze is vorig jaar al op gang gekomen.
