• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 4

  1. Erik van Zalk

    Tja, wel logisch allemaal toch?
    Mijn inziens inherent aan het gekozen model.
    Als de beter opgeleiden hogere bedragen kunnen schrijven, wat ik zeer terecht vind gezien de jaren lange opleiding die daarvoor nodig is, komt er druk op deze groep om meer directe uren te maken.
    Als de druk te hoog wordt zal deze groep kiezen om als ZZPer of zelfstandige te vervolgen.
    Als diagnostiek alleen nog met een client betaald wordt dan zal dit meer in het bijzijn van de client gebeuren en in algemene zin zal er minder diagnostiek plaatsvinden met alle gevolgen van dien.
    Of zeg ik nu rare dingen?

  2. Erik van Zalk

    In additie:
    Als er aangegeven wordt dat de administratieve lasten minder worden en dit aantoonbaar niet zo is. (Er is meer backoffice admin door veelvoud aan rekeningen en declaraties; het schrijven van indirecte tijd kostte niet veel tijd omdat de applicatie toch al open is voor het noteren van de directe tijd) dan helpt dat niet om de zorg efficiënter te maken. Dan heb ik het nog niet over de extra administratieve handeling aangaande zorgzwaarte typering.
    Als contracteren zeer tijdrovend is helpt dat niet voor de efficiëntie van de zorg. (Zie de huidige stroeve onderhandelingen) Stop hier dus mee en maak de Nza tarieven algemeen bindend.

  3. Alberts

    Het ZPM kost meer tijd. Tijdschrijven moet sowieso, je moet je dossier volledig bijhouden en voor herregistratie- eisen moet een behandelaar patiëntgebonden tijd kunnen aantonen. Alle overige administratie (verslaglegging, brieven, DSM, behandelplan etc) blijft ook. De zorgzwaartetypering komt daar nu bij. De hoge afslagen van de verzekeraars zijn, ondanks de bekostiging ‘ op maat’ , gebleven. En een aantal verzekeraars hanteert nog steeds eigen tarieven in plaats van NZA tarieven, dus ook dat is extra administratie. Gaat allemaal af van patiëntgebonden tijd van de professional. De administratie is nu 30% van de tijd, halvering moet mogelijk zijn.

    • Erik van Zalk

      Administratie kosten kunnen inderdaad veel lager op het moment dat zorgverzekeraars allemaal dezelfde eisen stellen om in aanmerking voor vergoeding te komen. Uitsluitingen, wie mag wat doen in welke setting, omzetplafonds die per verzekeraar actief bewaakt moeten worden, een veelvoud van tarieven en afslagen die per verzekeraar weer verschillen en gemonitord moeten worden, het kost allemaal veel tijd en dan moet je ook nog elke potentiële cliënt uitleggen hoe het systeem werkt, welke vergoeding cliënt vanuit het type basisverzekering dat cliënt heeft bij een specifieke zorgverzekeraar kan verwachten, of zorg wel geleverd kan gaan worden ivm het specifiek geldende omzetplafond door de onbewuste keus van cliënt voor een zorgverzekeraar. Conclusie is dat we denken dat contracteren goedkoper is echter dat is een misvatting. Beter is om niet meer de contracteren, alle regels gelijk waardoor minder kosten gemaakt hoeven te worden en de NZA tarieven kunnen dalen die dan algemeen bindend zijn. Simpel en efficiënt