Door de werkwijze van Buurtzorg Nederland blijven de moeilijkste patiënten verstoken van zorg. Dat wekt ergernis in het veld, schrijft dagblad Trouw na een rondgang van langs zorgverleners die te maken hebben met de thuiszorgorganisatie.
Buurtzorg Nederland, de populaire, snelgroeiende organisatie van Jos de Blok, neemt maandag zo’n drieduizend medewerkers van het failliete TSN over. De organisatie staat erom bekend met weinig managers en kleine en zelfsturende teams van verpleegkundigen te werken en minder uren per patiënt te besteden.
Juist die bejubelde werkwijze brengt problemen met zich mee, zegt Eef Peelen, voorzitter van de beroepsgroep van 450 transferverpleegkundige die zorg regelen voor mensen die vanuit het ziekenhuis naar huis gaan. Door de kleine teams is het voor Buurtzorg moeilijk om ’s nachts te waken, of patiënten in zorg te nemen die om veel moeilijk te plannen zorg vragen, stelt Peelen in Trouw.
Generalisten
Ook volgens Carin de Kok, medisch directeur van HUS, het samenwerkingsverband van alle Utrechtse huisartsen leidt de werkwijze van Buurtzorg er in Utrecht toe dat hulpbehoevende inwoners niet altijd de zorg krijgen die ze nodig hebben. “In Utrecht is er voor de hele stad bijvoorbeeld een team met oncologische verpleegkundigen voor kankerpatiënten. Maar Buurtzorg werkt met generalisten. Dat betekent dat mensen in hun wijken deze zorg nu niet meer ontvangen. Dat leidt tot een tweedeling in stad.”
Volgens De Blok levert hij wel degelijk zorg aan de moeilijke cliënten, maar weet Buurtzorg die uren terug te dringen door de inzet van familieleden.