Meer dan de helft van de Nederlanders wil dat sigaretten uit het zicht van jongeren worden verkocht. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van KWF Kankerbestrijding.
Blootstelling aan tabaksproducten vergroot de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken, aldus KWF. “Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het hebben over een product dat een op de twee klanten doodt. Om onze jeugd te beschermen tegen de verleidingen van roken pleiten we ervoor om tabaksproducten niet in het zicht van de jeugd te verkopen. De afgelopen jaren zien we dat steeds meer Nederlanders deze maatregel ondersteunen”, aldus Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding.
Identiteit
Jongeren blijken gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, zijn de tabaksverpakking en de displays het belangrijkste reclamemiddel van de tabaksindustrie geworden. Iedere dag raken volgens het KWF honderd jongeren verslaafd aan roken.