Stakeholders als patiënten, zorgverzekeraars en financiers zullen in hoge mate het welslagen van het nieuwe accreditatiesysteem voor zorgbestuurders bepalen. Dat zegt governancedeskundige Kim Putters in een interview met Skipr.
“Het vak van besturen in de zorg is in hoge mate afhankelijk van hoe de bestuurder met de stakeholders omgaat”, stelt Putters, die lid is van begeleidingscommissie van het accreditatiesysteem. “Dus voor het welslagen van het accreditatiesysteem is het cruciaal hoe zij er tegenaan kijken. Het doel van accreditatiesysteem is vooral laten zien hoe de bestuurder in gesprek is met zijn omgeving. Veel bestuurders doen dat al, maar voor de buitenwacht is dat niet altijd duidelijk.”
Register
Bestuurders die de accreditatie met succes doorlopen komen in een kwaliteitsregister te staan. Om deze vermelding te behouden moeten ze elke drie jaar opnieuw geaccrediteerd worden. Toch is het primair geen instrument om goede bestuurders van slechte te onderscheiden, stelt Putters: “Als je helemaal niet geschikt bent ga ik er eerlijk gezegd van uit dat de raad van toezicht de betreffende bestuurder niet zal selecteren of eruit zal zetten.” Het accreditatietraject moet de betrokken bestuurder wel verbeter- of leerpunten opleveren.