Volgens de SVB zijn de werkgeverstaken en administratieve lasten toegenomen. Budgethouders die een arbeidsovereenkomst afsluiten met een zorgverlener, worden beschouwd als werkgever met alle bijbehorende plichten en verantwoordelijkheden. Ondanks dat de SVB budgethouders ondersteunt, ziet de organisatie dat deze werkgeverstaken te belastend en complex voor hen worden. Het gevolg is dat ze steeds minder de regie kunnen voeren over de invulling van hun zorgvraag, een grondbeginsel van het persoonsgebonden budget.
Verschillen
Een ander probleem is de verschillende manieren waarop het pgb wordt toegepast binnen de vier zorgwetten en door gemeenten onderling. Dit kan leiden tot lastige situaties waarbij budgethouders die naar een andere gemeente verhuizen of onder een andere zorgwet terechtkomen, plotseling niet meer over voldoende geld beschikken om de zorg te regelen.
Dit zijn volgens SVB risico’s voor de toekomstbestendigheid van de uitvoeringstaken van de SVB zelf. De SVB ondersteunt budgethouders en is verantwoordelijk voor de uitbetaling van het persoonsgebonden budget.
Minder complex stelsel
Volgens de SVB kan dit alleen opgelost worden door wet- en regelgeving te vereenvoudigen. Dit kan bijvoorbeeld door een minder complex pgb-stelsel te introduceren voor informele zorgverleners, dat zijn personen die zorg niet beroepsmatig uitoefenen, waarmee de administratieve lasten voor budgethouders worden verlaagd. Daarnaast pleit de SVB voor het ‘harmoniseren’ van de vier zorgwetten. Dat zou bijdragen aan administratieve lastenvermindering voor budgethouders.
