Een derde van de zorgverzekeraars is niet actief bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Met name kleine verzekeraars als Eno, Zorg&Zekerheid en DSW besteden weinig of geen aandacht aan MVO.
Dit concludeert vergelijkingssite Zorgverzekeringwijzer.nl. Eno, Zorg&Zekerheid en DSW publiceren volgens de site geen maatschappelijke jaarverslagen. Ook op de websites is geen informatie terug te vinden over de invulling van een MVO-beleid.
Andere zorgverzekeringsconcerns geven wel inzicht in hun MVO-activiteiten, maar hun MVO-activiteiten lijken weer sterk op elkaar. Zo geven verschillende verzekeraars steun aan maatschappelijke initiatieven, vrijwilligerswerk en sociale initiatieven onder medewerkers. Ook zoeken ze vrijwel zonder uitzondering aansluiting bij nationale en internationale convenanten.
Kritisch
De MVO-inspanningen van zorgverzekeraars worden door het publiek nauwelijks beloond. Uit de laatste editie van de Maatschappelijke Imago Monitor blijkt dat Nederlanders in 2013 kritischer geworden zijn ten aanzien van maatschappelijke initiatieven van bedrijven. Inmiddels bekijkt 41 procent dergelijke initiatieven met wantrouwen, waar dit in 2012 34 procent was. Twee en zeventig procent vindt dat bedrijven zich vooral bezig houden met MVO om hun eigen imago te verbeteren. Bijna de helft denkt zelfs dat MVO wordt gebruikt als marketing- en verkoopinstrument.
Volgens de zorgverzekeringswijzer ligt de belangrijkste uitdaging voor zorgverzekeraars in het overtuigen van de consument van de oprechtheid van hun maatschappelijke betrokkenheid. Een belangrijk argument daarbij is volgens de site dat MVO kan bijdragen aan betere zorg voor patiënten en prettigere werkomstandigheden voor zorgverleners tegen lagere kosten.