ACTUEEL

'Zorgkwaliteit is niet altijd meetbaar'

Het zorgveld moet bij het inzichtelijk maken van kwaliteit niet doorslaan naar cijferfetisjisme. Kwaliteit van zorg is namelijk niet altijd in cijfers te vangen. Dat zegt Stella Zonneveld, voorzitter Huisartsenkring Amsterdam.

“Meten is weten wordt vaak gezegd, maar niet alles is meetbaar”, aldus Zonneveld. “Met name de zachte kant van het huisartsenvak, zoals gesprekken voeren met patiënten, onderzoek doen naar de context of geruststellen, is moeilijk te meten.”
Zonneveld was één van de sprekers tijdens het congres ‘Kwaliteit van Zorg’ van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Zonneveld is positief over het feit dat er in kwaliteits- en uitkomstmetingen steeds meer oog komt voor patiëntervaring en kwaliteit van leven. Zonneveld: “Dan zijn we op de goede weg.”

Toch wil Zonneveld het patiëntoordeel tot maat aller dingen verheffen. “We zien wel eens aanbieders die allerlei zorg aanbieden waarvan je je echt moet afvragen of dat nou wel goed is. We kennen in Amsterdam een gynaecoloog die vrouwen in de overgang allerlei onnodige diagnostiek aanbiedt. Maar de patiënten komen er graag  vanwege de persoonlijke aandacht en het gevoel van veiligheid.”

Het patiëntperspectief werd tijdens het Zilveren Kruis-congres verwoordt door fotograaf Monique Velzeboer. De oud-shorttrackster belandde in 1993 na een val op de schaatsbaan in een rolstoel. Kwaliteit van zorg betekent voor Velzeboer dat er meer ruimte komt voor ervaringsdeskkundigheid. “Wat me tijdens mijn revalidatie verbaasde was dat er in het revalidatiecentrum geen mensen met een dwarslaesie werkten”, aldus Velzeboer. “Ik ben zelf op zoek gegaan en kwam uiteindelijk in Zweden, waar ik in twee weken veel geleerd heb van andere mensen met een dwarslaesie.”

4 Reacties

om een reactie achter te laten

Frank Conijn

12 oktober 2015

Mevrouw Zonneveld stelt dat de zachte kant van de kwaliteit van de huisartszorg moeilijk te meten is, maar dan nodig ik haar graag uit de Universele Consumenttevredenheidsschaal te bekijken, op https://gezondezorg.org/ucts. Een flink aantal items waarop de patiënten hun onvrede of juist grote tevredenheid kunnen aangeven betreffen juist de zachte kant.

Roland Bal

13 oktober 2015

@Frank Conijn: het punt is natuurlijk niet dat je dingen niet meetbaar kunt maken. het punt is dat als je dat doet je iets essentieels verliest. zolang je dat beseft is het prima om te meten--en er daarna over in gesprek te gaan, te observeren etc. zodra je denkt dat je met die metingen 'echte kwaliteit' in handen hebt dan creëer je effecten die je niet wilt.

Rijndam Revalidatie

13 oktober 2015

Naar aanleiding van de opmerking van mevrouw Vlezenboer willen wij vanuit Rijndam Revalidatie graag aangeven dat wij nu zo'n 1,5 jaar een ervaringsdeskundige in dienst hebben. Dit wordt zowel door de patiënten als door de medewerkers als zeer positief ervaren.

Frank Conijn

14 oktober 2015

@ Roland Bal:
Zonneveld wil het patiëntoordeel tot maat aller dingen verheffen. Daar van uitgaande (of dat nu een goed idee is of niet, want dat is een andere discussie), is dan de vraag hoe je die patiënttevredenheid (want daar heb je het dan over) bepaalt.

Je kunt dat doen middels interviews, maar dat is een zeer kostbare en omslachtige methode. En de op- en aanmerkingen en complimenten die uit de interviews naar voren komen zul je op de een of andere manier toch moeten rubriceren. Anders wordt (ook) het vergelijken van huisartsen een zeer tijdrovende, ingewikkelde taak.

Ik ben het met Zonneveld eens dat een patiënttevredenheidseindcijfer alleen onvoldoende inzicht biedt ("cijferfetisjisme"). Een meetmethode dient ook aan te geven waar het bovengemiddeld hoge of lage cijfer aan te danken is, inclusief de zachte kanten van het zorgverlenersvak. Maar dat doet de UCt-schaal ook.

Top