Het zorgveld moet bij het inzichtelijk maken van kwaliteit niet doorslaan naar cijferfetisjisme. Kwaliteit van zorg is namelijk niet altijd in cijfers te vangen. Dat zegt Stella Zonneveld, voorzitter Huisartsenkring Amsterdam.
“Meten is weten wordt vaak gezegd, maar niet alles is meetbaar”, aldus Zonneveld. “Met name de zachte kant van het huisartsenvak, zoals gesprekken voeren met patiënten, onderzoek doen naar de context of geruststellen, is moeilijk te meten.”
Zonneveld was één van de sprekers tijdens het congres ‘Kwaliteit van Zorg’ van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Zonneveld is positief over het feit dat er in kwaliteits- en uitkomstmetingen steeds meer oog komt voor patiëntervaring en kwaliteit van leven. Zonneveld: “Dan zijn we op de goede weg.”
Toch wil Zonneveld het patiëntoordeel tot maat aller dingen verheffen. “We zien wel eens aanbieders die allerlei zorg aanbieden waarvan je je echt moet afvragen of dat nou wel goed is. We kennen in Amsterdam een gynaecoloog die vrouwen in de overgang allerlei onnodige diagnostiek aanbiedt. Maar de patiënten komen er graag vanwege de persoonlijke aandacht en het gevoel van veiligheid.”
Het patiëntperspectief werd tijdens het Zilveren Kruis-congres verwoordt door fotograaf Monique Velzeboer. De oud-shorttrackster belandde in 1993 na een val op de schaatsbaan in een rolstoel. Kwaliteit van zorg betekent voor Velzeboer dat er meer ruimte komt voor ervaringsdeskkundigheid. “Wat me tijdens mijn revalidatie verbaasde was dat er in het revalidatiecentrum geen mensen met een dwarslaesie werkten”, aldus Velzeboer. “Ik ben zelf op zoek gegaan en kwam uiteindelijk in Zweden, waar ik in twee weken veel geleerd heb van andere mensen met een dwarslaesie.”