Tech

ICT-systeem leidt tot langere wachtlijsten Zuyderland

Als gevolg van de invoering van een nieuw ICT-systeem zijn de wachtlijsten voor sommige ingrepen in het Zuyderlandziekenhuis flink gegroeid. Dit melden de Limburgse dagbladen.

De wachtlijsten zijn vooral voor heup- en knieoperaties, liesbreuken en galblaasverwijderingen langer geworden, zegt bestuursvoorzitter David Jongen in de regionale kranten. Het ziekenhuis stapte in juni 2015 over op SAPautomatisering. Dit kostte het Zuyderland 45 miljoen euro, twee keer zoveel als begroot. Volgens artsen op de locatie Heerlen is het aantal patiënten in de maanden na de introductie van het systeem gedaald, soms wel met eenvijfde. De specialisten zijn meer tijd kwijt aan de administratie en houden daardoor minder tijd over voor zorg.

Volgens de artsen heeft dit negatieve financiële gevolgen. Uitgelekte resultaten over 2015 lijken hen gelijk te geven. Daarin staat volgens de regionale dagbladen dat er 12,5 miljoen euro minder is verdiend aan patiëntenzorg dan waarop was gerekend. David Jongen: "We hadden ingecalculeerd dat de overstap naar nieuwe ICT omzetverlies zou opleveren. Die 12,5 miljoen wordt deels goedgemaakt door incidentele meevallers, waaronder het opschuiven van ICT- investeringen. Dit jaar moeten we nog 4 miljoen extra terugverdienen." Het ziekenhuis gaat de wachtlijsten wegwerken door uitbreiding van het OK-programma en door verruiming van de openingstijden op de poli's.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

D G o

19 mei 2016

Bij SAP voor ieder ICT-werkplek een extra plaats noodzakelijk om de SAP-administratie uit te voeren. Iedere patiënt is gelijk aan één project.
Een dergelijke projectadministratie werk wel bij Boeing o.i.d., maar niet in een ziekenhuis.
SAP is derhalve ongeschikt voor een ziekenhuis, nietwaar Piet?

Top