ACTUEEL

Negatief nieuws over ziekenhuizen scoort online

Vooral negatieve berichten over ziekenhuizen verschijnen op nieuws-, blog- en social media websites. Positieve berichten krijgen minder aandacht. Nog geen kwart van het nieuws over de ziekenhuizen die het meest in het nieuws komen, is positief. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit, specialist in online media monitoring.

Frequentie online berichtgeving

Het UMC St. Radboud in Nijmegen komt in de periode 10 januari tot 10 maart 2010 het meest voor in de online berichtgeving: bijna 1.800 keer. UMC’s komen vaker voor in de online berichtgeving dan andere ziekenhuizen. In de top vijf staan verder het AMC Amsterdam, het Lievensberg Ziekenhuis in Bergen op Zoom, VUmc en het academisch ziekenhuis Maastricht. Deze ziekenhuizen kwamen, met uitzondering van het Lievensberg Ziekenhuis, negatief in het nieuws. Clipit waardeert het sentiment over de berichtgeving (over een Marokkaanse familie die het verplegend personeel dwong een overleden patiënt te blijven reanimeren) als gematigd positief. Clipit concludeert dat algemene ziekenhuizen alleen een groot aandeel in de online berichtgeving als er negatief nieuws is. Dit blijkt uit ook het aantal berichten op Twitter.

Relatieve verhouding

Over het Sint Jans Gasthuis in Weert werd in de onderzocht periode relatief  het meest negatief bericht. Ruim zeventig procent van de berichtgeving was negatief. Het Amphia Ziekenhuis in Breda, UMC St. Radboud in Nijmegenacademisch ziekenhuis Maastricht en het Wilhelmina ziekenhuis in Assen staan ook in de top vijf van ziekenhuizen die relatief het meest negatief naar voren kwamen.

Belang reputatiemanagement

Gerard Davelaar van eHealthsolutions pleit voor het stimuleren van positief nieuws door ziekenhuizen. Dat doen ziekenhuizen nu te weinig. Er is te weinig aandacht voor reputatiemanagement en online media monitoring,  “Het monitoren van online media is cruciaal op het gebied van imago en reputatiemanagement. Internet wordt steeds meer een platform waarop consumenten discussiëren over nieuws. Zij beïnvloeden de online berichtgeving daardoor steeds meer. Instellingen en bedrijven krijgen hierdoor steeds minder controle over hun bedrijfsimago. Het monitoren van buzz omtrent een ziekenhuis of een thema is stap 1 in het managen of voorkomen van een crisis. Juist social media en blogs laten zien wat er leeft rond de instelling. Dáár moet ingrijpen beginnen”, aldus Davelaar.

>> Skipr daily <<

Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Franke

23 maart 2010

Mijns inziens een open deur, veel nieuws is negatief van aard en valt ook meer op dan positief nieuws. Immers, de samenleving verwacht dat alles in en om een ziekenhuis in goede orde verloopt, wanneer dat niet het geval blijkt te zijn dan trekt dat de aandacht.

Peters

24 maart 2010

@Franke: denk dat je helemaal gelijk hebt...zouden meer sites en programma's moeten komen met positief nieuws :-)



Ben wel van mening dat organisaties ook een actieve rol kunnen aannemen om meer positief in het nieuws te komen. Denk hierbij aan baanbrekende onderzoeken, innovatieve ontwikkelingen, sponsoring etc. Goed pr beleid op internet is dan must en daar schieten de meeste pr medewerkers toch echt nog te kort....werk aan de winkel?!

de Jong

27 maart 2010

Een site met positief nieuws, dat zou leuk zijn ja!



Ben het met Peters eens dat organisaties een actievere rol moeten aannemen als het om online reputatie gaat. Mensen onderzoeken steeds meer hun aankopen vooraf op internet en doen dit ook voor een ziekenhuisbezoek en/of opname.



Daarnaast is het kinderlijk eenvoudig om voor organisaties als ziekenhuizen hun reputatie te screenen. Met een tool als bijv. TraceBuzz ( http://reputation.tracebuzz.com/ ) kan je kijken wat er online over je verteld wordt. Hier kan je dan op inspelen. Steek hier een paar uur per week als organisatie in en het helpt je online reputatie.

Top