ACTUEEL

TweeSteden ziekenhuis weigert klanten Achmea

TweeSteden ziekenhuis weigert klanten Achmea

Het TweeSteden ziekenhuis in Tilburg en Waalwijk behandelt dit jaar geen patiënten meer die verzekerd zijn bij Achmea. Het budget voor die verzekeraar is sinds vorige week op, zo laat een woordvoerder van het ziekenhuis weten. Alleen mensen die bij de spoedeisende hulp aankloppen en patiënten die al stonden ingepland, worden nog geholpen.

Budget is op

Verzekeraars en ziekenhuizen spreken met elkaar af hoeveel behandelingen er worden vergoed. Nu dat aantal is bereikt, wil het TweeSteden ziekenhuis niet opdraaien voor de extra kosten. Achmea zou niet meer budget willen toekennen. "We spreken in Nederland met elkaar af dat zorgkosten niet te veel mogen groeien" aldus een woordvoerster. "Dan moeten we ons daar ook aan houden"

Uitstel behandeling

Het TweeSteden heeft al een aantal patiënten geweigerd. Voor hen was wel plaats, maar ze worden pas in het nieuwe jaar behandeld. Ook Achmea heeft al een aantal telefoontjes gehad van verontruste klanten. Die zijn doorverwezen naar een ander ziekenhuis in de regio.

Oplossing vinden

Het ziekenhuis heeft in november gewaarschuwd dat het einde van het budget in zicht was. Beide partijen hebben dinsdag overleg om te zoeken naar een oplossing. (ANP)

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Schulte

20 december 2011

Dit is boeiend. Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht en zijn daarom verplicht ervoor te zorgen dat verzekerde consumenten tijdig, voldoende en kwalitatief goede zorg krijgen of dat de kosten vergoed worden van de benodigde zorg waarop verzekerden recht hebben.

Als Achmea dit nu accepteert dan zal het meerendeel van de ziekenhuizen volgend jaar eenzelfde actie uitvoeren. Kortom, dit is een testcase.

Anoniem

20 december 2011

Dit is een logische uitwerking van het type contract waarvoor verzekeraars te kennen geven een voorkeur te hebben.

Budget en volume afspraken zijn net belbundels. Dan is het logisch dat als verzekeraars buiten de bundel bellen, ze ofwel een hogere prijs betalen ofwel afgesloten worden. Dat is bij de KPN niet anders.

Een andere interpretatie van het contract is een aannemingsovereenkomst waarbij de omvang van het werk duidelijk beschreven is. Dan geldt het "bellen buiten de bundel" als een vorm van meerwerk. Als de verzekeraar via zijn verzekerden om meer zorg vraagt dan afgesproken, dan zal die ofwel meer bij moeten kopen of moeten afzien van het meerwerk.

Deze problematiek (het buiten de bundel bellen, ofwel niet willen betalen voor de spullen die je afneemt) zal volgend jaar nog wel erger worden. Hopelijk dat meer ziekenhuizen het lef hebben om de zorgverzekeraar te confronteren met de consequenties van hun handelen, en hen zo tot efficiënte inkoop te dwingen.

Daarnaast is het voor verzekerden zaak om vooral een restitutiepolis af te nemen, daar je jezelf dan tegen dit soort situaties beschermt.

Top