ACTUEEL

Communicatie in zorg krijgt eigen leerstoel

Communicatie in zorg krijgt eigen leerstoel

Sandra van Dulmen is per 1 januari 2012 benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘Communicatie in de Gezondheidszorg’ aan de Radboud Universiteit Nijmegen, faculteit der Medische Wetenschappen, afdeling Eerstelijnsgezondheidszorg. De bijzondere leerstoel is ingesteld door het NIVEL.

Zorgverlener-patiëntcommunicatie

De wetenschappelijke onderbouwing van de zorgverlener-patiëntcommunicatie staat centraal binnen haar leeropdracht. Zij doet hier al langere tijd onderzoek naar als programmaleider binnen het NIVEL uitvoert.

Leerstoel

Van Dulmen gaat hierbij in op de inhoud van de communicatie, het proces en de effecten. Ze bestudeert daarbij de communicatie tussen mensen (face-to-face) maar ook tussen mensen en web-sites of mobiele communicatiemiddelen (e-health), zowel voor chronisch zieken, patiënten met medisch onverklaarde klachten als andere patiëntengroepen. Binnen de leeropdracht ligt de nadruk op onderzoek: het begeleiden van (promotie)onderzoek en het schrijven van wetenschappelijke publicaties.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Mr Sophie Hankes vz SIN-NL

23 januari 2012

Het NIVEL wordt bestuurd door medici. Het instellen van een bijzondere leerstoel is zeer waarschijnlijk erop gericht om een (schijn) objectief wetenschappelijk cachet te verstrekken.
Artsen dienen zich te houden aan hun ethische professionele en wetenschappelijke informatie -en zorgverplichtingen oa op grond van de WGBO, BIG.
Mede dankzij het NIVEL wordt de doofpot van medische fouten door artsen nog steeds in stand gehouden en vermijdbaar leed veroorzaakt bij slachtoffers van medische fouten. Patienten, let op Uw saeck, check, check, dubbelcheck het medische dossier bij Uw arts.

Willem-Jan Kuiper

24 januari 2012

Wat een mooi initiatief. En wat een zure reactie hierboven. Natuurlijk gaat er nog veel te veel niet goed in de communicatie met patiënten maar om de hele wereld nu door een pikzwarte bril te bezien en elk initiatief met de grond gelijk te maken gaat mij te ver. Ik heb zes jaar gewerkt in de communicatie binnen een groot topklinisch ziekenhuis en heb hier vreselijk veel bezieling en zorg voor de communicatie meegemaakt bij specialisten en zorgverleners. Het viel me alleen wel op dat er op het gebied van theorievorming (met name patiëntcommunicatie) bitter weinig beschikbaar is. Een standaard handboek 'Patiëntencommunicatie' is bijvoorbeeld niet beschikbaar, terwijl de doelgroep hiervoor inmens groot is. Als ik dit af zet tegen de theorievorming op gebied van corporate-, marketing en crisiscommunicatie is er nog veel te winnen. Mooi initiatief van het Radboud en NIVEL wat ik zeker ga volgen!

Mr Sophie Hankes vz SIN-NL

24 januari 2012

@Willem-Jan Kuiper: U hebt dus goed verdiend aan falende communicatie en falende zorg aan weerloze patienten. Als juriste en voorzitter van SIN-NL organisatie strevend naar verbetering van de positie van slachtoffers van medische fouten baseer ik mij op feiten en documenten. De realiteit bevestigt keer op keer dat artsen incl. het NIVEL en de Inspectie Gezondheidszorg structureel weigeren om eerlijke informatie en adequate medische begeleiding te verstrekken na de medische fout.
Dit is herhaaldelijk erkend door de medische sector alsmede genoegzaam aangetoond, recent door oa de Consumentenbond, Tros Radar en de Nationale Ombudsman. Ondergetekende, invalide door een ernstige medische fout wordt al meer dan 11 jaar volledig aan haar lot overgelaten...Wat deed U, cq doet U voor slachtoffers van medische fouten?

Top