Als iets helder is geworden voor de deelnemers aan het IHI Annual National Forum dan is het wel dat we veranderingen in de gezondheidszorg niet langer kunnen uitstellen. Verandering is nodig niet alleen om patiënten te geven waar ze recht op hebben – zorg die beantwoordt aan de voorkeur van de patiënt -, maar ook om de zorg enigszins betaalbaar te houden.
Gewoon starten
Wat is er nu nodig om te starten met die verandering? In ieder geval niet een extra onderzoek of een pilot; de noodzakelijke kennis is voorhanden. We moeten gewoon nu starten en waarmee je start is om het even: start gewoon. En start dan niet met een enkel probleem. Nee, start met alle problemen die je hebt geïdentificeerd tegelijkertijd. Zo dringend is het nu, aldus Don Berwick, de vorige IHI ceo, die thans Medicaid/Medicare leidt.
Cultuur van de instelling
Een belangrijke voorwaarde voor het slagen van de verandering is de cultuur van de instelling, die open moet staan voor verandering. Dat vereist vaak een eerste aanpassing. Waarmee cultuur tegelijkertijd onderdeel, misschien zelfs uitkomst van het veranderingsproces en voorwaarde is geworden. Een gedeelde visie die breed wordt gedragen door de instelling vormt de basis van de nieuwe cultuur waarin geen plaats is voor overbehandeling, fouten in het zorgproces, extreme administratieve taken en verspilling. Een cultuur waarin iedereen naar opleiding en ervaring met elkaar bijdraagt aan het zorgproces dat is bepaald door de wensen en noden van de patiënt en zijn omgeving. Een cultuur die ook vraagt en eist om in de spiegel te kijken: Hoe goed doen we het eigenlijk? Is er een grote variatiebreedte in ons handelen? Hoe ver staan we af van de beste en neemt de kwaliteit jaar na jaar echt toe?
Aansporen tot verandering
Een dergelijke cultuur, open en eerlijk, spoort aan tot verandering en tegelijkertijd groeit en vormt ze zich tijdens dat proces. Het blijkt ook de cultuur waarin iedereen ook graag wil werken en wil blijven werken. Die rust op het personeelsfront schraagt de cultuur verder net als de uitwisseling van de ervaringen van de patiënten. Niet alleen op de werkvloer, maar ook in de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht hoort iedereen de stem en de evaringen van de patiënt te horen. Dat is toch waarin in de patiëntenzorg om draait: zorg voor patiënten.
Jan Aghina
Jan Aghina blogt vanuit Orlando waar hij deelneemt aan het congres van het Institute for Healthcare Improvement (IHI).