Reader Interactions

Reacties 2

  1. c.blankers1@kpnplanet.nl

    De patiënt moet eigen regie hebben over haar lijf maar daartegenover staat de arts met veel macht. Die bepaalt wat goed voor jou is en wat je aan kan. Dat gaat nog steeds zo. Ik wil baas zijn over mijn medisch dossier! De arts registreert zijn/haar bevindingen. De patiënt heeft zoveel informatie meegekregen en gaat thuis over nadenken. Maar als de patiënt even twijfelt kan die niet onmiddellijk met de arts bellen, omdat hij het druk heeft en op een later moment of een paar dagen later pas belt. Als de patiënt in haar/zijn dossier de informatie zelf kan lezen, is haar/zijn vraag wellicht beantwoord of kan alsnog met de arts bellen als er daadwerkelijk vragen zijn. Dan gebeurt het dat het dossier niet is bijgewerkt. De patiënt kan dan weken verstoken zijn van inzage in eigen dossier. De digitalisering leidt meer tot vertraging is mijn ervaring. Ik ervaar dat ik geen zin heb om naar de arts te gaan of te bellen. Overal waar je naar toe belt, wordt er een belafspraak gemaakt. Niemand is onmiddellijk te bereiken. Dat betekent een stapeling van afspraken voor de burger. Dit maak ik dagelijks mee bij vitale instanties z.a gemeente, huisarts, ziekenhuis enz. Artsen zijn nog steeds bang voor mondige patiënten. Dte ervaring heb ik met mijn moeder gehad en ik ben nog steeds alert.

  2. martine

    Er zijn zelfs zorginstellingen die het gebruik van seksueel ontoelaatbaar gedrag van mede bewoners niet rapporteren en zich verschuilen achter het woord medische gegevens. Je krijgt ze dan als ouder of verwant of curator niet te zien. Onvoorstelbaar in 2022