Het aantal keurmerken in de zorg en zorg-ICT-branche neemt nog steeds toe. In de afgelopen vijf jaar zijn er gemiddeld acht kwaliteitsverklaringen, zoals keurmerken, erkenningen, certificaten en kwaliteitszegels, per jaar bijgekomen die iets met zorg en ICT te maken hebben.
Nictiz heeft donderdag in samenwerking met het Kwaliteitsinstituut van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) een boek uitgebracht waarin zij een praktisch overzicht biedt van 75 kwaliteitsverklaringen van producten, diensten, instellingen en managementsystemen die er nu rond zorg en ICT te behalen zijn. Van elke kwaliteitsverklaring zijn de eisen, beoordeling, eigenaar en kosten in kaart gebracht.
Het boek sluit aan op het gemeenschappelijk doel van beide organisaties: de kwaliteit van de in Nederland geleverde zorg te helpen verbeteren. Het Kwaliteitsinstituut richt zich hierbij op zorg die door professionals of instellingen aan clienten wordt geleverd. De focus van Nictiz ligt op de ICT.