Voor patiënten met leukemie of andere ernstige bloedaandoeningen is een stamceltransplantatie vaak de laatst mogelijke behandeling, die hun leven kan redden. Per jaar krijgen enkele duizenden mensen in Nederland te horen dat ze een vorm van bloedkanker hebben.
Nieuwe campagne
Matchis gaat deze week met een nieuwe campagne van start: Deel je gezondheid, word stamceldonor. “Jongeren delen tegenwoordig ‘alles’. De nieuwe campagne speelt daarop in: als je zoveel deelt, deel dan ook je gezondheid. Wie stamceldonor wordt, verhoogt de kans op een match tussen een patiënt en donor”, aldus het centrum. Matchis streeft ernaar om uiteindelijk 500.000 mensen te registreren als stamceldonor.
Inzet sociale media
De campagne wordt ingezet via socialmediakanalen, waaronder YouTube, Facebook en Instagram. Vanaf volgende week zijn er ook radiospots te horen op verschillende zenders.
Matchis regelt dat patiënten met ernstige bloedaandoeningen die een stamceltransplantatie moeten ondergaan zo snel mogelijk de best passende donor krijgen. (ANP)