Beeld: Janis Abolins/Getty Images/iStock
Digitale Voordeur Amsterdam moet ervoor zorgen dat burgers met een zorgvraag niet langer steeds opnieuw hun verhaal hoeven te doen. Een AI-gestuurde, digitale assistent moet burgers op weg helpen door het landschap van zorg en welzijn als ze hulp zoeken bij bijvoorbeeld stress of problematische schulden.
Datakluis
Daarnaast bevat het een persoonlijke datakluis waarmee burgers zelf hun gegevens kunnen ophalen, beheren en delen. “Zoals over jeugdzorg, WMO of een afspraak bij het Buurtteam”, schrijven de initiatiefnemers in een bericht op LinkedIn. “Met slimme technologie maken we ook hun persoonlijke verhaal visueel.” Het project moet bovendien het zorg- en welzijnsprofessionals tijd besparen om aan echte zorg en hulp te spenderen.
Zorg en welzijn bij elkaar
“Gezondheid begint waar we welzijn serieus nemen”, aldus programmadirecteur Tijs Roelofs bij het startschot van het project. “Zorg en welzijn zijn nu twee systemen, maar voor mensen is het gewoon één verhaal. Dit initiatief brengt dat bij elkaar.”
IZA-financiering
Het projectteam noemt zichzelf een “publieke startup met een enorme ambitie”. Daarin participeren De Sociale Maatschap, DOCK, Dynamo, Amsterdamse Huisartsenalliantie, Arkin, Levvel, Gemeente Amsterdam, Amsterdam UMC, MedMij, Amsterdam Health & Technology Institute (ahti) en zorgverzekeraars Zilveren Kruis en CZ. Die laatste twee partijen stellen financiering vanuit het IZA beschikbaar.