Apotheekmedewerkers vragen relatief weinig naar de ervaringen van patiënten met geneesmiddelen, zo blijkt uit publicaties van onderzoekers van het NIVEL en de Universiteit Utrecht. Wanneer apothekers hun rol als zorgverlener verder willen ontwikkelen is het belangrijk dat ze verder doorvragen naar zaken als therapietrouw, ervaring en voorkeuren van de patiënt.
“Patiënten vragen uit zichzelf niet veel. Apotheekmedewerkers reageren wel op vragen van patiënten, maar ze nodigen nog niet erg uit om meer vragen te stellen”, vertelt NIVEL-programmaleider Liset van Dijk. Wel geeft men vaak technische informatie als ze een geneesmiddel verstrekken, bijvoorbeeld hoe vaak je het moet nemen, hoe lang je het moet nemen, waar je op moet letten, enzovoort.
Opnames
Het onderzoek is gebaseerd op opnames van baliegesprekken in drie poliklinische apotheken en vier openbare apotheken. De meerderheid van de patiënten krijgt de eerste keer dat zij een medicijn ophaalt informatie over hoe je dat moet gebruiken. Aan de duur van de behandeling en mogelijke bijwerkingen wordt bij ongeveer de helft van de eerste uitgiften aandacht besteed.