De beschikbaarheid van personeel en daarmee werkelijke voor de cliënt blijft een knelpunt in de verzorging, verpleging en thuiszorg. Dit blijkt uit de jaarlijkse benchmark van branchevereniging ActiZ.
Vooral in intramurale instellingen blijken cliënten minder positief over de beschikbaarheid van personeel. Daarnaast geven medewerkers aan dat de werkdruk licht is toegenomen. In de benchmark is onderzocht in hoeverre zorgaanbieder luisteren naar hun cliënten. Ongeveer een derde van de cliënten geeft aan dat hun zorgorganisatie altijd goed naar hen luistert. Opvallend is echter dat medewerkers veel vaker aangeven dat ze goed naar hun cliënten luisteren.
Verbetering
In algemene zin hebben de verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties volgens ActiZ hun prestaties in 2011 verder verbeterd ten opzichte van 2010. Zo is het aantal instellingen dat zowel bedrijfsmatig als naar het oordeel van cliënten en medewerkers goed presteert gegroeid. Ook de groep direct achter de koplopers en het aantal organisaties in het peloton is gegroeid ten opzichte van 2010.
Kwetsbaar
De financiële prestaties van de VVT-branche zijn in de breedte ook iets verbeterd. De uitkomsten laten zien dat de financiële prestaties gemiddeld op orde zijn. Dit is volgens ActiZ absoluut noodzakelijk met het oog op het aantrekken van nieuw personeel en de groeiende financiële risico’s rond het vastgoed. Met name kleine stand alone zorgorganisaties zijn volgens ActiZ kwetsbaar voor de nieuwe kapitaallastenregeling. Deze groep is dubbel kwetsbaar door de daling van het aantal cliënten met ZZP 1 en 2. Uit de benchmark blijkt dat deze daling al fors is ingezet. Deze trend zal, alleen al door het kabinetsbeleid, de komende jaren verder doorzetten, zo voorspelt ActiZ.
Kleinschaligheid
In het verlengde van de benchmark heeft ActiZ samen met enkele wetenschappers en PwC onderzoek gedaan naar kleinschalige zorg. Hieruit blijkt dat kleinschalige zorg niet op alle punten beter presteert dan reguliere zorg. Cliënten in kleinschalige eenheden zijn niet meer of minder tevreden dan elders en hun ervaringen met de zorg zijn gelijk aan die van andere cliënten. Ook ervaren cliënten in een kleinschalige woonzorgvorm niet dat zij meer regie over hun leven hebben. Medewerkers zijn wel iets positiever over het kleinschalig werken, maar het is wel een vorm die bij de medewerker moet passen.