Veolia in Limburg discrimineert een reizigster doordat buschauffeurs niet helpen bij het bedienen van uitklapplanken en omdat elektrische uitschuifplanken vaak niet werken. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerde uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens.
De vrouw reist bijna dagelijks met de bussen van Veolia. Ze kan vanuit haar rolstoel de uitklapplank niet zelf bedienen. De buschauffeurs helpen haar echter niet bij het in- en uitstappen, omdat de geldla dan onbeheerd is en er vertraging ontstaat.
Begeleider
Veolia heeft wel een oplossing geboden, zoals de mogelijkheid een begeleider mee te nemen en voor vervoer te zorgen als ze zich een uur van tevoren aanmeldt. Toch voldoet dat niet aan de wetgeving voor gelijke behandeling, die vereist dat een reiziger met een beperking zelfstandig reizen kan, aldus het college. De bij wet ingestelde toezichthouder op mensenrechten in Nederland vindt bovendien dat van een chauffeur mag worden verwacht dat die een reiziger helpt.
Oplossing
Veolia zegt de uitspraak te respecteren en zoekt naar een oplossing voor de planken. “Het probleem had echt al onze aandacht. Los van dit geval waren er met de federatie voor gehandicapten in Limburg al afspraken over speciaal vervoer.”
Wettelijke eisen
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) laat in een reactie aan het ANP weten dat ze de uitspraak bekijkt. “Het is belangrijk dat Veolia invulling geeft aan de wettelijke eisen die in Nederland gelden ten aanzien van de toegankelijkheid van mensen met een beperking. In zijn algemeenheid is mijn beleid erop gericht om de toegang van het openbaar vervoer ook voor mensen met een rolstoel of een andere beperking zo goed mogelijk te maken.”
Toegankelijker
De afgelopen jaren zijn bussen, bushaltes, treinen, stations, trams en metro’s toegankelijker geworden, stelt het college, maar nog niet overal. Wegens de vele voorzieningen past de overheid het ov aan in termijnen tot 2030. (bron: ANP)