Een campagne onder gamers heeft de afgelopen twee weken zo’n driehonderd nieuwe bloeddonoren opgeleverd. Dat meldt De Telegraaf. Bloedbank Sanquin wil door met de campagne.
Sanquin ging de samenwerking aan met Riot Games, het bedrijf achter de immens populaire game League of Legends. Via dat spel, via de video’s van influencers en zelfs met livestreams vanaf het Europees Kampioenschap werden mensen bewogen om donor te worden.
De reden voor de in Nederland unieke samenwerking: er dreigt een tekort aan jonge bloeddonoren. Met name jonge mannen ontbreken: slechts 10 procent van het totale donorenbestand bestaat uit mannen onder de 35.
De afgelopen twee weken hebben driehonderd mensen zich geregistreerd. Dat ging deels via de speciale pagina en deels via de reguliere kanalen. En ja, zegt Sanquin-woordvoerder Merlijn van Hasselt, de meesten zijn jongeren. “En waar normaal gesproken 75 procent van de aanmelders vrouw is, is nu juist driekwart man.” (ANP)