Als burgers hun gesprekken met ambtenaren, bijvoorbeeld van Jeugdzorg Nederland, willen opnemen, mag de overheid dat niet zomaar verbieden. Dat schrijft de Nationale ombudsman schrijft in een advies. Omdat overheidsdiensten uiteenlopend denken over geluidsopnamen, heeft de ombudsman spelregels opgesteld.
De belangrijkste daarvan is dat overheidsinstanties geluidsopnamen moeten toestaan, tenzij ze “zwaarwegende redenen” hebben om te weigeren. Aan de andere kant vindt de ombudsman dat burgers die een gesprek willen opnemen dat wel vooraf duidelijk moeten maken.
Open houding
Waarnemend ombudsman Frank van Dooren schrijft in zijn rapport dat overheidsdiensten zich een “open houding” moeten aanmeten. Geluidsopnamen toestaan hoort daar volgens hem bij, “ongeacht wat de reden ervan is”.
Gesprekken met ambtenaren kunnen grote gevolgen hebben. Daarom kan Van Dooren zich goed voorstellen dat burgers een opname willen hebben om nog eens rustig te kunnen terugluisteren naar de verstrekte informatie, de eigen inbreng of bijvoorbeeld de vertaling van een tolk.
Privacy
Overheidsdiensten zien geluidsopnamen soms als problematisch en staan ze dan ook niet altijd toe. Jeugdzorg Nederland heeft bijvoorbeeld als uitgangspunt “ja, mits”, maar signaleert ook dat de privacy van hulpverleners in het geding kan komen als cliënten hun opnamen openbaar maken. (ANP)