Om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren is donderdag in verschillende ziekenhuizen een test gestart met zogeheten co-patiënten. Als de test slaagt, kan het co-patiëntschap op grotere schaal worden ingezet.
De introductie van co-patiënten is een uitvloeisel van de Nationale Zorgbarometer, waarmee zorgverzekeraar VGZ de mening van verzekerden over de zorg peilt. Uit de barometer blijkt dat patiënten veel waarde hechten aan betere communicatie met medische professionals: minder medische termen, meer tijd en meer aandacht. Om die reden schuiven in de betrokken ziekenhuizen co-patiënten aan als extra ogen en oren van de patiënt.
Effectiviteit
“Communicatie is een moeilijk facet van ons vakgebied”, erkent internist Yes van de Wouw van VieCuri uit Venlo, één van de deelnemende ziekenhuizen. “Ondanks dat we veel zorg en aandacht hebben voor de communicatie, is de effectiviteit hiervan onvoldoende. We blijven merken dat veel informatie niet aankomt bij de patiënten. Zeker bij de oncologische patiëntengroep spelen de emoties een enorme rol in de communicatie. De angsten en zorgen van de patiënten leiden ertoe?dat ze enerzijds minder informatie opnemen en anderzijds zelf minder mondig zijn om bijvoorbeeld al hun vragen te stellen. Het zou geweldig zijn als een co-patiënt de communicatie tussen arts en patiënt kan verbeteren.”?
Vrijwilliger
Het pilotonderzoek wordt uitgevoerd en geëvalueerd door IQ healthcare, het wetenschappelijke instituut van UMC St Radboud Nijmegen en mede mogelijk gemaakt door VGZ, MSD, Achmea, Vodafone, Roche en Winvision. Stichting ZoBeter heeft het concept van de co-patiënt ontwikkeld en selecteert en traint de vrijwilligers die zich aanmelden voor het co-patiëntschap. Mensen die als co-patiëntvrijwilliger de zorgcommunicatie willen helpen verbeteren, kunnen online een ‘co-patiënt zelftest’ doen.