Commercieel aanbod in de acute zorg is overbodig en risicovol voor de patiënt. Het zorgt voor onduidelijkheid bij de patiënt en ketenafspraken met overige zorgaanbieder ontbreken. Dit stelt Christel van Vugt, coördinator bij de Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN).
Juiste loket
Volgens Van Vugt moet er juist één duidelijk loket blijven om de doelmatigheid en de veiligheid te borgen. “De patiënt mag verwachten dat hij in spoedgevallen adequaat wordt geholpen en naar het juiste zorgloket wordt doorverwezen”, aldus Van Vugt. Daarom kunnen patiënten altijd de huisarts bellen met een zorgvraag. Overdag de ‘eigen’ huisarts en buiten kantooruren de huisartsenpost. Als dat medisch of sociaal nodig is, komt de huisarts kosteloos bij de patiënt thuis.
Duidelijke route
Verder heeft de huisarts ketenafspraken met ambulancezorg, SEH-afdeling van het ziekenhuis en crisisdienst van de GGZ om te zorgen dat de patiënt indien nodig goed wordt doorverwezen. Commercieel aanbod is niet opgenomen in de samenwerkingsafspraken en dat leidt ertoe dat de patiënt tussen wal en schip raakt. Van Vugt: “We moeten als maatschappij kwetsbare groepen patiënten beschermen en duidelijkheid bieden over de route in de acute zorg.”
Voorstander
Het nieuwe kabinet doet er naar het oordeel van de VHN goed aan om acute zorg definitief buiten de marktwerking te houden. Dit vergroot de veiligheid en duidelijkheid voor de patiënt en het zorgt ervoor dat acute zorg doelmatig wordt ingezet. De VHN denkt bij commerciële initiatieven ondermeer aan de SOS Artsen die sinds kort actief zijn. Minister Schippers heeft zich in het verleden altijd een groot voorstander getoond van dit soort initiatieven.