Huisartsen gaan hun patiënten voorlichten over de mate waarin zorgverzekeraars bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Apothekers, tandartsen, verloskundigen, fysiotherapeuten en psychologen hebben aangegeven soortgelijke voorlicht te willen geven.
Concrete zaken
Om patiënten te kunnen informeren ontwikkelen de zorgprofessionals een gezamenlijke monitor, waarin zorgverzekeraars op allerlei punten beoordeeld worden. “Het gaat dan om concrete zaken die van belang zijn voor patiënten”, zegt voorzitter Steven van Eijck van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) in dagblad Trouw. “Wat heeft een verzekeraar er bijvoorbeeld voor over om te garanderen dat een diabetesverpleegkundige in de praktijk van de huisarts kan blijven werken? Maar ook: is de verzekeraar bereid te investeren in bijvoorbeeld een avondspreekuur, of in voorzieningen als een invalidenparkeerplaats?”
Kwaliteit
Patiënten moeten de monitor kunnen raadplegen, zodat ze precies weten hoe verzekeraars investeren in verbetering van de zorg. “Dat kan via een website, maar ook de wachtkamer is een goede plek om verzekerden te informeren, bijvoorbeeld via affiches”, zegt Van Eijck. De elfduizend huisartsen van de LHV krijgen de primeur van de monitor. Zij krijgen van de LHV acht vragen voorgelegd, onder andere over de bereidheid van de verzekeraars om te investeren in praktijkondersteuners. Deze nemen de huisartsen veel werk uit handen, voor bijvoorbeeld patiënten met diabetes, COPD of hoge bloeddruk, maar niet iedere verzekeraar wil deze ondersteuning financieel garanderen. Een andere vraag betreft de bereidheid van verzekeraars om te betalen voor extra kwaliteit die de huisartsen willen gaan leveren