De eerste lichting studenten Klinische Technologie neemt het bachelor-diploma in Delft in ontvangst op 12 oktober. De TU Delft, de Universiteit Leiden (LUMC) en de Erasmus Universiteit Rotterdam (Erasmus MC) scholen sinds 2014 gezamenlijk studenten in geneeskunde én techniek.
Medische techniek is steeds belangrijker in ziekenhuizen, revalidatieklinieken en verzorgingshuizen. “Dat is ook nodig vanwege vergrijzing, personeelstekort en stijgende zorgkosten”, stelt Arjo Loeve docent en onderzoeker Biomechanical Engineering aan de TU Delft en coördinator van de eindprojecten Klinische Technologie. “Een operatiekamer zonder klinisch technoloog zal een zeldzaamheid worden. Deze nieuwe medische professionals zorgen ervoor dat techniek optimaal wordt ingezet.”
De veertig studenten maakten dit concreet in hun afstudeeropdrachten. Ze hebben zich onder meer verdiept in botreplica’s uit de 3D-printer en chirurgisch polslicht: een reeks led-lampjes onder de pols dat tijdens operaties voor meer licht zorgt. Een groep studenten verdiepte zich in geluidstechniek om de klassieke stethoscoop te ‘isoleren’. Dit kan goed van pas komen na een groot ongeluk of een ramp, wanneer het omgevingslawaai oorverdovend kan zijn en het lastig is om bijvoorbeeld longruis te beoordelen.
Duizendpoot
“Als klinisch technoloog moet je echt een duizendpoot zijn”, zegt Loeve. “Je hebt een brugfunctie tussen technologie en geneeskunde. Dat betekent dat ‘harde techniek’ je moet boeien, maar ook dat je grondige kennis hebt van geneeskunde én de taal van artsen spreekt.”
Tegelijkertijd moeten klinisch technologen ook contact kunnen leggen met patiënten, aldus Lex Linsen, lijncoördinator klinische vaardigheden en professioneel gedrag vanuit het Erasmus MC. Hij is bedenker en coördinator van het vak Van inleving naar innovatie. Studenten ontmoeten een chronische patiënt en bedenken hoe ze hem of haar kunnen helpen. Linsen: “Het gaat dan niet om een revolutionaire dwarslaesie-operatietechniek maar juist om hulp bij alledaagse, hinderlijke problemen. Innovatie niet omdat het kan, maar omdat het moet.”
Medische én technische kennis
De bacheloropleiding Klinische Technologie leidt medisch professionals op met grondige medische én technische kennis, die een brug slaat tussen de techniek en arts en patiënt. De opleiding startte in het studiejaar 2013-2014 met honderd studenten per jaar die via een selectieprocedure zijn toegelaten. De TU Delft is penvoerder van de opleiding. Partners zijn Universiteit Leiden (LUMC) en de Erasmus Universiteit Rotterdam (Erasmus MC).